سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

کانون مطالعاتی دانشجویی دانشگاه الزهراء(س) ، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید بهشتی با همکاری خانه توانگری طوبی برگزار میکند:


تدریس مهمترین نکات "زن شناسی " در فرصت و هزینه ای استثنایی

 

توسط دکتر علیرضا شیری

عضو جامعه علوم شناختی ایران ( ICSS)

محقق روانشناسی عمقی یونگ در University Of Oxford

 

*منظور از آرکتایپ ها و کهن الگوهای شخصیتی چیست ؟

یونگ و شاگردانش نکات کاربردی زیادی درباره شخصیت شناسی  و تیپ درونی آدمها بلد بوده اند و به ما یاد داده اند . با این دانش میتوانید رفتار افراد را زودتر پیش بینی کنید. تشخیص دهید افراد مناسب برای ازدواج یا ارتباط با شماهستند یا خیر؟ یکی از بهترین دانشهایی که کمک میکند رفتار افراد را تحلیل کنیم ، دانش آرکتایپ است که بحث وسیعیست و یکی از جذاب ترین بخشهایش همین است که مردان و زنان در بررسیهای دقیق خانم دکتر بولن ( روانپزشک یونگی) تقریبا 15 الگوی شخصیتی دارند.

نحوه تدریس چگونه است :؟ تدریس  7 تیپ مشهور زنانه با استفاده از اسلاید + بریده فیلم + مثالهای واقعی و کلینیکی + معرفی منابع مطالعاتی کتاب و سایت

* این کلاس بدرد زنان میخورد یا مردان ؟

این هفت تیپ زنانه را هم زنان دارند هم مردان . شما میفهمید در کدام عرصه زندگی با کدامیک از اینها موفق شده اید. تیپ غالب خودتان را میشناسید و نقاط ضعف و قوت تیپتان را میفهمید.

* شخصیتهای تدریسی عبارتند از : هرا ، آتنا، پرسفون، هستیا، دیمیتر، آفرودیت و، آرتمیس ،  همراه با سه آرکتایپ جدید زنانه

 * آیا این کلاس پیش نیاز خاصی احتیاج دارد ؟ خیر ، شما با هر تحصیلاتی و هر رشته ای میتوانید از این کلاس بهره ببرید

* کاربردها : رابطه عاطفی ، مدیریت ، بهره وری کاری ، ترک اعتیاد ، رهایی از افسردگی

بحث های هر کهن الگو :

1.داستان اسطوره ای

2.تشخیص آرکتایپ در کودکی و نوجوانی

3.روابط عاطفی و ازدواج

4.نقاط ضعف و را ه های رشد آرکتایپ

5.هدایای این آرکتایپ به شما

6.نمادهای لازم برای تعبیر خواب

 

مکان برگزاری کلاس: میدان تجریش، ساختمان آموزش و پرورش

زمان برگزاری کلاس: شنبه 23/9، یکشنبه 24/9 ، سه شنبه 26/9 ساعت 16:30 الی 19:30 و چهارشنبه ساعت 10 الی 14

ثبت نام برای هر جلسه امکان پذیر است.

هزینه کلاس برای عموم علاقه­مندان: 85 هزار تومان

هزینه برای دانشجویانی که از طریق کانون مطالعاتی دانشگاه خود ثبت نام می­کنند : 35هزارتومان

 

 مهلت ثبت نام تا روز 4 شنبه 20/9/87


نوشته شده در جمعه 87/9/15ساعت 1:18 عصر توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

 

-          انتقادکردن

-          نام گذاری یا برچسب زدن

-          تشخیص گذاری

مثل مواردی که کسی اصطلاحات روانشناسی می داند و می خواهد اطرافیان را از این دید مورد تشخیص قرار دهد

-          ستایش همراه با ارزیابی. ( من می دانم تو آخرش یک نویسنده بزرگ می شوی)

-          دستوردادن

-          تهدید . ( گاهی اوقات تهدید ما در قالب دانستن صلاح دیگران نمود پیدا می کند. من برای خودت می گم. من صلاح تو رو می خوام )

-          اخلاقی سازی. ( اینکه در طرف مقابل  به جای احساس مسئولیت ، احساس گناه ایجاد کنیم)

-          پرسش های زیاد و نامناسب.

-          نصیحت کردن

-          منحرف سازی. ( موضوع صحبت را به دلخواه خودمان عوض کنیم و حواس اورا از موضوع اصلی که می خواست مطرح کند، پرت کنیم )

-          بحث منطقی. ( در واقع با این کار عواطف او را نادیده می گیریم)

-          اطمینان آفرینی. ( سعی می کنیم با اینکار نگرانی های طرف مقابل را ازبین ببریم. برای کوتاه مدت خوب است ولی در کل خوب نیست قضیه را طوری جلوه دهیم که انگار اصلاً جای هیچ نگرانی نیست و بی دلیل اورا خوشبین سازیم )


نوشته شده در شنبه 87/9/9ساعت 7:47 صبح توسط فروزین تقوی نظرات ( ) | |

خیلی ایده جالبی بود... استاد کلاس نانوالکترونیک در حالیکه وقت کمی برای ادامه مطالب باقی مونده بود رفت سراغ این موضوع و حداقل 20 دقیقه ای راجع بهش حرف زد! البته خودش گفت فیدبک هایی که گرفته باعث شده که بخواد این مطالب رو بگه...

موضوع از این قرار بود که 2 سال پیش یکی از دوستان استاد کلاس ما باهاش دردودل میکنه و میگه احساس میکنه عمرش داره بیهوده تلف میشه و نمیتونه کنترلی رو که میخواد رو امور زندگیش داشته باشه ناگفته نمونه که این دوست فوق العاده فعال هم بوده... خلاصه با این موضوع درگیر بوده که مدتی بعد استاد ما میبینه این دوستش تو همه حال قلم و کاغذی دستشه و داره هر کاری رو با مدت زمانی که صرفش می کنه یادداشت میکنه... بعد از چند ماه میاد و نتایج جالبی رو که بدست آورده به استاد میگه مثلا یکیش اینکه متوجه میشه روزی حداقل 3 ساعت وقتش فقط به سلام احوالپرسی و چاق سلامتی بیهوده صرف میشه! (چیزی که به راحتی تو زندگی همه ما هست و به قول همین استاد تا ننویسی متوجهش نمیشی!) خلاصه به این ترتیب کار رو ادامه میده تا اینکه از یه جایی به بعد که امور دستش اومد شروع به مدیریت اونها میکنه... این نوشتن علاوه بر کارهایی که روزانه انجام میداده شامل تمام هزینه ها و امور مالی، بهداشت روان و جسم، سلامت و تغذیه یعنی هراونچه که در روز درگیرش بوده میشده... تو مرحله ساماندهی به کارهاش مثلا تصمیم میگیره عصرها بره دانشگاه و تا دیروقت کار کنه که کمتر کسی رو ببینه و... به این ترتیب قضیه برعکس میشه یعنی بعد از گذشت چندین ماه (نزدیک به یک سال) برنامه هر هفته کاملا روشنه(سالنمایی طراحی میکنه که بتونه برنامه هر هفته رو تو یک نگاه دید) و دیگه دقیقا میدونسته تو زندگیش کجاست و داره چیکار میکنه... این روند ادامه پیدا میکنه یعنی دیگه میدونسته ماه بعد چیکاره است و اصلا سال بعدی در چه شرایطیه و... الان که دوسال میگذره به گفته استاد، این آقا که هنوز مجرده تو برنامه 30 سالش داره درباره تربیت فرزندش فکر میکنه...!! (تبدیل به یک مرد آپولویی بی عیب و نقص شده!) استاد میگه نتایج کارش شگفت اور بود چون ماشاهد بودیم که از یک آدم معمولی موفق تبدیل به بهترین شد و کاری نبود که بخواد و بهش نرسه... الان هم داره تو امریکا دکتری میخونه... استاد ما هم 6-7 ماهیه که این کار رو شروع کرده. البته می گفت جزئیات جالبی داره که نمیتونه بگه تا این ابداع دوستش ثبت بشه که در حال پیگیری هم هست J

نکات جالب این برنامه ریزی این بود که:

-          زمانبندی تو شروع کار که تصویر روشنی از امور نداریم اصلا وجود نداره! یعنی موضوع این نیست که کارها در زمان مشخصی انجام بشن مسئله اصلی اینه که بدونیم داره چه اتفاقی می­افته! و اینکه انجام شدن یا نشدن کارها با درنظرگرفتن همه چیزایی که تو زندگیمون هست بررسی بشن...

-          هر ماه کل برنامه ها تحلیل میشه. در بررسی ماهیانه کلی مطلب برامون روشن میشه مثل اینکه چه هزینه هایی برای چی میکنیم یا مثال جالبی که استاد گفت این بود که در بررسی یک ماه متوجه میشه که برای میوه حدود 4هزار تومن هزینه کرده که با قیمت هایی که میوه ها دارن نشون میده در اون ماه میوه مصرف نشده...!! که طبعا اصلا خوب نبوده و برای ماه بعد جبرانش می کنه... در واقع با نوشتن روشن میشه که کجاها داریم کم هزینه میکنیم که به ضررمونه همونطور که بعضی جاها هم هزینه زیادکردن ضرر میرسونه!

-          تو این برنامه یه بخش برنامه اخلاقی هم بود که قابل توجهه... قضیه اش اینطوریه که در مورد ارتباطهایی که داری می نویسی و به سهم خودت در اون ارتباط توجه میکنی. به قول استاد تجربه نشون داده تغییر دادن خودمون بسیار آسون تر از تغییر دادن دیگرانه... حداقل تو این بررسی ها می فهمیم با بعضی ها ارتباط نداشته باشیم یا اصلا چی باعث برقراری ارتباطی شد که جز آسیب و ضرر برای ما نداره به جای اینکه بخوایم دنبال این باشیم که حال ادمایی رو که آزارمون میدن و... بگیریم! استاد میگفت این مکتوب کردن و تفکرهای یک هفته ای و بعدش هم تحلیل های یک ماهه خیلی جواب داده و تغییرات شگرفی رو در ارتباطات و برخوردها درش بوجود اورده از همه مهمتر رشد روحی جالبی براش داشته...

از دید آرکتایپی چیز جالب نحوه گام به گام بیدار شدن آرکتایپ آپولو در دوست استاد بود. البته فکر نمیکنم قرار باشه همه به شیوه آپولویی موفق باشن اما خوب تو دنیای امروز خیلی خوب جواب میده ... راستی توانگرها هم مشابه همین عمل میکنن...


نوشته شده در یکشنبه 87/9/3ساعت 12:19 عصر توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

به تکلم به خموشی به تبسم به نگاه                               می توان برد به هر شیوه دل آسان از من

چرا انسان ها با وجود بعد مسافت زیاد می توانند با هم ارتباط برقرار کنند ولی گاهی اوقات زن و شوهر با وجوداینکه کنار هم زندگی می کنند از برقراری ارتباط ناتوان هستند؟

درمورد ارتباط می توان گفت که هر ارتباطی از چهار جزء تشکیل می شود: فرستنده،پیام، گیرنده و بازخورد. اشکال می تواند در هر کدام از این اجزاء بوجود آید.                                             

گاهی اوقات پیام می تواند به گونه ای باشد که گیرنده را گیج کند. زمانی که ما وارد جمعی می شویم ارتباط ازهمان لحظه ورود ما آغاز می شود و ما با طریق ورودمان خودمان را به جمع معرفی می کنیم. بعضی از افراد با سکوت خود با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

روابط بین فردی چه نقشی در نیازهای مطرح شده در مثلث مزلو دارد؟

مثلث مزلو :در قاعده این مثلث نیازهای فیزیولوژیک، بعد نیاز به امنیت،سپس نیاز به تعلق خاطر، در لایه بالاترنیاز به احترام، و در آخرین سطح خودشکوفائی قرار می گیرد.

 

نقش روابط بین فردی در نیازهای فیزیولوژیک. می توان به رابطه بین مادر و نوزاد اشاره نمودکه تماس و لمس یکی از نکات بسیار مهمی است که باید رعایت شود. درصورت فقدان هرگونه تماس و توجه لمسی حتی مرگ نوزاد را نیز بدنبال دارد.

نقش روابط بین فردی در نیاز به امنیت. می توان به عنوان نمونه به رفتار دوگانه مادر درمقابل عمل مشابه فرزند اشاره نمود که این دوگانگی در عکس العمل باعث ایجاد احساس ناامنی در فرزند می شود. مهمترین زمینه رشد خلاقیت، وجود احساس امنیت است. زمانی که در رابطه خود با فردی احساس امنیت می کنیم حتی می توانیم در کنار او با صدای بلند فکر کنیم. یکی از اشکالاتی که در جوامع ناامن وجود دارد، سختگیری است. سخت گیری تشخیص را دشوار می کند. بعنوان نمونه زمانی که معتادان یک جامعه را در تنگنا قرار دهیم و بعنوان مجرم با آنها برخورد شود، تشخیص آنها درجامعه سخت می شود و به اصطلاح گم می شوند. وقتی که درد را پنهان کنیم نمی توان آن را درمان کرد. قدرت تشخیص گرفته می شود. سختگیری مادر در مورد درس فرزندش باعث می شود که فرزند افت تحصیلی خود را از چشم او پنهان کند.

نقش روابط بین فردی در تعلق خاطر. زمانی که کسی را در آغوش می گیریم،هورمون اکسیتوسین_ هورمون آغوش_ ترشح می شود و باعث پیوند عاطفی می شود. این هورمون در زنان بیشتر از مردان ترشح می شود. در بزاق دهان مادران باردار این هورمون وجود دارد. یکی از عللی که گفته می شود قبل از ازدواج از روابط جنسی پرهیز شود این است که به دلیل این ارتباط و ترشح این هورمون از نظر فیزیولوژیکی، پیوند عاطفی بوجود می آید و درصورتیکه بفهمیم که طرف مقابل فرد مناسبی برای زندگی مشترک مانمی باشد، به دلیل ایجاد پیوند عاطفی نمی توانیم از این ارتباط صرفنظر کنیم.

یک تحقیق جالب که درمورد بوجود آمدن عشق انجام شده است. محقق صد دانشجوی پسر را به جنگل می برد. به یک پل می رسند. از نوع پل های معلق که با طناب درست شده است. از تک تک دانشجویان خواسته می شود که از روی پل رد شوند. درآن طرف پل دستیار محقق که یک خانم خوشگل و جوان بوده به استقبال تک تک آنها رفته و بعد به بهانه ای شماره تلفن خودش را به آنها می دهد. همان شب از صد نفر دانشجو، نود و پنج نفر به آن خانم تلفن می زنند و به او ابراز عشق می کنند. نتیجه ای که از این تحقیق می گیرد این بود که وقتی شخص در یک موقعیت اضطرابی یا هیجانی قرار می گیرد و بعد بلافاصله در موقعیت هیجانی دیگر از نوع آرام بخش قرار بگیرد باعث می شود که آمادگی بیشتری را برای درگیرشدن در یک رابطه عاطفی پیدا کند. حال هر چه این موقعیت هیجانی توأم با اضطراب بیشتری باشد، احتمال درگیرشدن در رابطه عاطفی نیز بیشتر می شود. عشق های پردردسر مربوط به روابط خانوادگی پردردسراست. وقتی یک نفر دنبال آدم متأهل است، با وجود اینکه می داند این رابطه، رابطه درستی نیست، حتماً یک جایی در زندگی خود احساس اضطراب می کند.  

نقش روابط بین فردی در نیاز به احترام. می توان گفت که احساس عزت نفس و نیاز به احترام در روابط فرد با دیگران شکل می گیرد.

نقش روابط بین فردی در خودشکوفایی. مرحله ای است که در آن استعدادهای بالقوه فرد به بالفعل تبدیل می شود.

 

مطالب فوق مربوط به کلاس  مهارت های زندگی  با تدریس آقای صفایی می باشد.


نوشته شده در شنبه 87/8/25ساعت 8:5 صبح توسط فروزین تقوی نظرات ( ) | |

 

 

ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 87/8/24ساعت 11:20 صبح توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

   1   2   3   4   5   >>   >
Design By : Pichak