سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

در این رایداشت که آخرین قسمت از گزارش های دوره آرکه تایپ های پیرسون با تدریس اقای دکتر شیری است به معرفی و توضیح آرکه تایپ جادوگرmagicianمیپردازم.

ماقبل از همه چیز متذکر میشوم که جادوگری که در این جا از ان صحبت می کنیم با تصور عامه ی ما از جادوگر به عنوان کسی که جادو وورد می خواند وکلاه نوک تیز بر سر دارد و با جارو پرواز می کند نیست.این جادوگر نیز مثل سایر انسان ها نیاز های غریزی دارد خانواده دارد و سر کار میرود یک زندگی عادی دارد.

جادوگر

 

بعد از پشت سر گذاشتن جستجوگری و دهنده گی و آگاهانه زندگی کردن آن ها و کسب تعادل در اندیشه و گفتار و رفتار فرد وارد مرحله ای از زندگی خویش می شود که آن را الگوی جادوگر می نامیم.

هدف:انتقال دنیای درون به واقعیت

ترس:افسون گری شیطانی

پاسخ به مشکلات:تغییر مشکل یا شفای ان

وظیفه:تنظیم فرد با عالم هستی و کائنات

ویژگی های جادوگر:

جادوگر کسیست که کهن الگو ها را شناخته و میان آنها تعادل برقرار کرده و به وحدت رسیده است.

جادوگر به این آگاهی رسیده است که جهان براساس سناریوی من نمی چرخد وبیهوده (مانند کودک معصوم و یتیم)احساس مظلومیت نمی کند.او از خواستهای خود گذشته و خواسته خدا را میخواهد.

جادوگر صبوری بلد است.

جادوگر قانون عالم را رعایت می کند و به نفع خود در جهان دست کاری نمی کند.

او در اوج بزرگی فروتن است ودر مقام نفس مطمئنه در هر شرایطی راضیهُ مرضیه است. 

در قران کریم داستانی از حضرت خضر و موسی(ع) آمده است. در این داستان خضر جادوگر magician است. و ماجرا از این قرار است که حضرت موسی(ع) با حضرت خضر همراه می شود و مشاهده میکند که خضر کارهایی عجیب که در ظاهر با عقل و اخلاق سازگاری ندارد انجام میدهد مانند سوراخ کردن بدنه ی کشتی, کشتن پسری جوان و آباد کردن دیواری در حال فرو ریختن که متعلق به روستاییست که مردمش از پذیرفتن و اطعام خضر و موسای مسافر و خسته امتناع ورزیدند.موسی (ع) هر بار متعجب تر از گذشته دلیل کارهای عجیب خضر را از وی جویا میشود اما خضر او را به سکوت و صبر فرا می خواند و به او تذکر می دهد که اگر همچنان به سوال پرسیدن ادامه دهد و بی صبری کند اورا از ادامه سفر با خود باز می دارد .اما با کنجکاوی دوباره موسی بعد از تعمیر دیوار دلایل کارهای خویش را برای وی توضیح میدهد وسپس از او می خواهد که وی را ترک کند .بعد از ارائه ی دلایل مشخص می شود که وی به درک حقایقی از عالم نائل شده که انسان های عادی و حتی موسی هم از ان بی اطلاع است.

نکته ظریف و بسیار مهمی که باید به آن دقت کنیم این است که گرچه خضراز لحاظ آرکه تایپی جادوگر است و در سطحی بالاتر از آگاهی قرار دارد اما این موسی (ع)است که پیامبر اولو العزم است و زندگی ورفتار وی الگویی عملی برای جهانیان است. واین یعنی این که حواسمان باشد خیلی تو کف کارهای عجیب magicianنرویم و سعی نکنیم که بخواهیم بدون طی کردن سفر پر فراز و نشیب قهرمانی به این مرحله برسیم.در آیات قرآن نیز خیلی زیبا خداوند به پیامبر می فرماید قل اما انا بشر مثلکم یوحی الی ....یعنی بگو من هم بشری مثل شما هستم با این تفتوت که به من وحی میشود...

در واقع جادوگر دوباره وارد بهشتی میشود که دردهایش را کشیده و بهایش را داده اما کودک معصوم می خواهد کس دیگری این کار را برایش انجام دهد و او بدون هیچ سختی به شرایط ایده آل برسد که قوانین عالم همچنین اجازه ای را به کسی نمی دهند.

 *********************************************

چه قدر این دید به فهم درست ما از برخی مسایل که در دینمان مطرح شده کمک می کند.از جمله این مسایل شفاعت کردن است.در آموزه های دینی گفته شده است که بنده های خاص خداوند مانند پیامبران یا امامان در روز قیامت می توانند شفاعت بندگان را به درگاه خداوند کرده و طلب بخشایش برایشان کنند.کسی که از لحاظ آرکه تایپی کودک است وبا معصومیتی احمقانه به همه چیز می نگرد چونین می پندارد که می توان از زیر بار مسئولیت بندگی خداوند شانه خالی کرد و بعد با عجز و ناله به محضر بندگان خاص خداوند شفاعت طلبید و به بهشت وارد شد.

در حالی که کسی مورد شفاعت قرار میگیرد که دردهایش را کشیده باشدوبرای ایمان و اعتقاداتش جنگیده باشد و از کسی طلبکار نباشد.

 ما یک نوع دیگر از جادوگری را هم داریم که dark magician  نامیده می شود.این فرد با نیروهای شیطانی در ارتباط بوده و قادر به انجام کارهای خارق العاده با اهداف شرورانه است. 

در ضمن جادوگر الزاما به وجود خدا به آن معنا که در ادیان آسمانی مطرح است اعتقاد ندارد.مثل خیلی از افراد بودایی که magician هستند. 

فیلم های گاهی به آسمان نگاه کن با بازی زیبای رضا کیانیان در نقش جادوگر,افسانه ی بگرونس با بازی ویل اسمیت به عنوان جادوگر یا رهایی از شائوشنگ و meet Joe black فیلم های خوبی هستند که در آن ها ویژگی های یک جادوگر به خوبی به تصویر کشیده شده است.

...............................................................................

 


نوشته شده در چهارشنبه 87/4/19ساعت 2:12 صبح توسط فهیمه محجوب نظرات ( ) | |

Design By : Pichak