سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

بخشی از کتاب به سوی کامیابی جلداول  نوشته   آنتونی رابینز

" وجود ما بمنزله باغی است که اراده ما باغبان آن است"     شکسپیر

یکی از راه های ایجاد روحیه، برای رسیدن به هدف، این است که طوری وانمود کنیم که " گویی " به هدف رسیده ایم. اینگونه تظاهر وقتی م‍‍ؤثرتر است که حالت جسمانی ما نیز مؤید کسب موفقیت باشد.

فعالیت جسمی از ابزارهای نیرومندی است که بلافاصله روحیه ما را عوض می کند و نتیجه فوری آن ایجاد تحرک است. اگر جسم شما زنده، پرتحرک و شاد باشد، روحیات شما نیز از آن تبعیت می کند. بزرگترین تکیه گاه ما در هر موقعیت، نیروی جسمی است، زیرا تأثیر آن سریع و بدون خطا است. حالت جسمی و تصورات درونی، کلاً به هم مربوطند. تغییر یکی، بلافاصله در دیگری ایجاد دگرگونی می کند.

اگر می خواهید تغییری فوری در حالت روحی خود ایجاد کنید، راهش آن است که در حالت جسمی خود یعنی نحوه تنفس، حالت بدن، حالت چهره، کیفیت حرکات و نظایر آن تغییرات لازم را بوجود آورید.

بیماری و سلامت، و یا شادابی و افسردگی، اغلب اوقات بدست خود ما است. اینها تغییراتی است که بنا به تصمیم ما، در جسم ما ایجاد می شوند، گرچه این تصمیم آگاهانه نباشد. به راحتی می توان رفتار فرد افسرده را درنظر مجسم ساخت. افراد افسرده هنگام راه رفتن به زمین نگاه می کنند.

اگر راحت بایستید، شانه های خود را عقب بکشید، با تمام سینه نفس های عمیق بکشید و اگر به طرف بالا نگاه کنید و از نظر جسمانی خود را درحالت نیرومند قرار دهید، نمی توانید افسرده باشید. در مورد بچه ها نیز می توان از این شیوه استفاده کرد. موقعی که آسیب دیده اند به آنها بگویید بالا را نگاه کنند. درد و گریه آنها متوقف می شود و یا دست کم بسرعت کاهش می یابد.

کاری را در نظر بگیرید که تصور می کنید قادر به انجام آن نیستید، اما مایلید که قدرت انجام آن را پیدا کنید. ببینید اگر توان انجام آن کار را داشتید چگونه می ایستادید؟ چگونه صحبت می کردید؟ چگونه نفس می کشیدید؟ آنگاه حتی المقدور خود را در آن وضعیت جسمی قراردهید.بدن خود را در حالتی قراردهید که بازگوکننده توان شما باشد. آنگاه به تغییر روحیه خود دقت کنید. اگر حالت بدن خود را در وضع مناسب نگهدارید حس می کنیدکه " انگار " توان انجام آن کار را دارید.

اگر احساس قدرت کنیم، کارهایی از ما ساخته است که در حالت ترس و ضعف و خستگی از ما برنمی آید. 

 

 به چهره خود، حالت شادی ،ترس ، خشم ، تهوع یا تعجب بدهید و بعد ملاحظه کنید که همان حالات در شما ایجاد می شود.

شما هر حالتی که به چهره  بدهید، کم و بیش دچار همان حالت می شوید. اگر هنگام درد و ناراحتی بخندید، ناراحتی شما رفع می شود و اگر به چهر خود حالت غمگین بدهید در وجود خود احساس اندوه می کنید.

هماهنگی رفتار، یکی از جنبه های مهم ارتباطات فیزیولوژیک است. اگر من بخواهم افکار و عقاید خود را بصورت پیام های مثبت و سازنده به شما ارائه کنم، اما در عین حال صدای من ضعیف و لحن من مردد و حرکات من نامناسب و یا نامشخص باشد، رفتارمن ناهماهنگ است. این ناهماهنگی موجب می شود که نتوانم جوهر وجودی خود را بروز دهم و حداکثر نیروی خود را بکار گیرم و یا روحیه خود را بقدر کافی قوی سازم. پیام های ضدونقیضی که به خود می دهیم، بیش از هرچیز قدم های ما را سست می کند. مثلاً ممکن است از کسی سوالی کنید و او درجواب بگوید"بله" ولی درهمان حال بطور ضعیف سر را به علامت منفی تکان دهد، یا ممکن است بگوید" ازعهده این کار بر می آیم" ولی در همان حال شانه ها را خم کرده و به زمین نگاه کند و بطور سطحی نفس بکشد. این حالات راشعور ناخودآگاه شما بصورت دیگری ترجمه می کند. مثل اینکه آن شخص گفته باشد " ازعهده این کار بر نمی آیم ". یعنی بخشی از وجود او مایل به انجام کار و بخشی دیگر مخالف آن است. گویی در یک زمان در دو جهت مخالف حرکت می کند.

ایجاد هماهنگی یکی از مهمترین عوامل ایجادکننده قدرت فردی است. تلقین به نفس باید به نحو مؤکد باشد. این تأکید شامل کلمات، صدا، تنفس و کلیه حالات جسمانی است. اگر بین کلمات و حالات جسمانی هماهنگی برقرار باشد، پیام های روشنی به مغز داده می شود که " نتیجه مطلوب و موردنظر این است". در نتیجه ذهن طبق همان پیام، واکنش نشان می دهد.  اگر پیام ها و علائمی که جسم شما به مغز می فرستد ضعیف یا متضاد باشند، مغز به روشنی نمی داند چه کند. اگر کلماتی که ادا می کنید با حالت جسمی شما هماهنگی نداشته باشد نمی توانید قدم مؤثری بردارید.

یکی از راه های ایجاد هماهنگی آن است که حالات هماهنگ افراد دیگر را مدل سازی کنید. عصاره مدل سازی آن است که بفهمید یک فرد کارآمد و موفق از کدامیک از بخش های مغز خود استفاده می کند. اگر حرکات فردی را دقیقاً و آینه وار تکرار کنید، همان بخش های مغز خود را تحریک می نمایید.

اگر می خواهید مراکز نیروی درونی معجزه گر شما بیدار شود، آگاهانه حالات جسمانی افرادی که مورد احترام و ستایش شما هستند مدل سازی کنید تا حالات روحی آنان در شما ایجاد گردد.


نوشته شده در یکشنبه 87/5/20ساعت 1:37 عصر توسط فروزین تقوی نظرات ( ) | |

Design By : Pichak