کانون مطالعاتی خانه توانگری

نویسنده: محمد رسولی-روان شناس بالینی( از شهر بندرعباس)

الف) اسطوره پرسفون:

پرسفون دختر جوان زئوس و دیمیتر بود. یک روز او در دشت « انا» مشغول گل چیدن بود. او یک گل نرگس زیبا را از زمین بیرون کشید که ناگهان زمین شکافته شد و هادس، فرمانروای مرگ و جهان زیرین، بطور رعدآسایی با ارابه طلایی اش که توسط چهار اسب سیاه کشیده می شد، از شکاف زمین بیرون آمده و پرسفون را در حالی که جیغ می زد قاپید و او را با خودش به جهان زیرین برد. گفته می شود که این امر به توصیه خود زئوس انجام شده بود. وقتی این اتفاق افتاد، فقط زئوس و هلیوس(خدای خورشید) آن را دیدند. چون دیمیتر بدنبال دخترش می گشت، یأس و ناامیدی او باعث شد تا محصولات پژمرده شده و از بین بروند.

هلیوس، آنچه را دیده بود به دیمیتر گفت و دیمیتر خیلی عصبانی شد. او به هیچ چیز اجازه باروری نداد تا اینکه پرسفون برگردد. زئوس نمی توانست اجازه دهد که به مدت طولانی این ناباروری ادامه داشته باشد. بنابراین او هرمس را فرستاد تا پرسفون را برگرداند.

هادس به پرسفون اجازه داد تا پیش مادرش برگردد، انگار او خیلی هم پرسفون را نمی خواست. او این واقعیت را دوست نداشت. بنابراین هادس قبل از اینکه هرمس برای بازگرداندن پرسفون به جهان زیرین بیاید، به پرسفون یک انار داد. وقتی پرسفون دانه های شیرین و لذیذ میوه انار را خورد، انگار او برای همیشه به جهان زیرین برگشته بود و به آن جهان تعلق داشت. همه می دانستند که اگر کسی از دست هادس اناری را در جهان زیرین بخورد، دیگری به جهان زیرین تعلق دارد و نمی تواند بطور کامل آن جهان را ترک کند. دیمیتر از این موضوع خیلی عصبانی بود، ولی نمی توانست هیچ کاری در این مورد انجام دهد.

پرسفون از آن به بعد یک سوم از سال را در جهان زیرین با هادس (همسر بی احساس و خونسردش) می گذراند. سرانجام او بتدریج بیشتر و بیشتر به همسرش هادس عشق می ورزید.

دیمیتر هنوز هم این موضوع را دوست نداشت. او در زمانی که دخترش به جهان زیرین می رفت، اخم می کرد و اجازه باروری به هیچ موجودی نمی داد. این زمان را به عنوان فصل زمستان می شناسیم.

از آنجایی که پرسفون، ایزدبانوی جهان زیرین، انسانهایی را که وارد جهان زیرین می شدند راهنمایی می کرد:  

-          وقتی اورفئوس (اورفه)، موسیقی دان، بعد از مرگ همسرش به دنبال او وارد جهان زیرین آمده بود، آوازش به اندازه ای زیبا بود که پرسفون آرزوی او را برآورده کرد و زندگی زنش را به او برگرداند.

-          وقتی آفرودیت، سایک(Psyche) را به جهان زیرین فرستاد تا وسایل و لوازم آرایشی را برای او از آنجا بیاورد، پرسفون جعبه آفرودیت را پر از لوازم آرایشی نمود( کلمه Psychology از نام Psyche اقتباس شده است).

-          وقتی هرکول، در حال گذراندن 12 خوان بود، و در یکی از خوانهای خود که از جهان زیرین می گذشت، پرسفون به هرکول کمک کرد تا سگ سه سر را با خود ببرد و به پادشاه مسینا نشان دهد.   

 رومیان، پرسفون را با نام «Proserpina » می شناسند. چون پرسفون دختری معصوم بود، رومیان او را Core یعنی دختر می نامیدند تا بتوانند او را از پرسفون، زمانی که او در جهان زیرین بسر می برد و ملکه آنجا بود تشخیص دهند. 

 ب) نظام کنترل عاطفی زنان پرسفون:

 پرسفون، نماد اضطراب جدایی از مادر، و یا بطور کلی اضطراب جدایی از زندگی قبلی به یک زندگی جدید است. اضطراب جدایی، پایه و اساس اضطراب و حملات هراس است.

ج) هدف زندگی زنان پرسفون:

 هدف زندگی زنان پرسفون جدایی از گذشته خود و تغییر دادن خود به یک فرد جدید است. او بعد از اینکه توانست خودش را تغییر دهد، سایر افراد را برای تغییرات فردی، کمک و راهنمایی می کند.      

شغل ایده آل برای زنان پرسفون:  

- روان شناسی و مشاوره : از دیدگاه یک روان شناس پرسفونی، افسردگی و یا سایر بیماریهای روانی، سفرهایی عمیق به درون هستند، نه صرفاً یکسری علائم که باید درمان شده و از بین بروند.

این مسافر( فرد بیمار) به درون درد و بیماری های خود، اما دیر یا زود زمانی می رسد که او می تواند به سطوح بالاتر خودآگاهی می رسد.

 همان طور که پرسفون به اودیسه، اورفه، سایک، هرکول، در سفرهایشان به جهان زیرین کمک و راهنمایی نمود، یک روان شناس دارای ویژگی های بارز پرسفونی، می تواند یک مراجعه کننده (بیمار) را برای یافتن گنجهای پنهان درونی اش راهنمایی و هدایت نماید و سپس آنها را به زندگی عادی و طبیعی خودشان بازگرداند.

هادس ( که هم به معنای جهان زیرین و هم نام همسر پرسفون است) دارای ثروتهای بیشماری بود. این ثروتهای زیرزمینی، نماد استعدادها و ارزشهای درونی است؛ یعنی رشد فردی می تواند فرد را به چیزهایی با ارزش (پاداشهای بزرگ) برساند.

د) سایه زنان پرسفون:

 اختلال عملکرد زنان پرسفون عبارتند از :

  منفعل بودن، مطیع و فرمانبردار بودن، تعهد نداشتن نسبت به اهداف.

  زنان پرسفون ممکن است برای فرار از مشکلات و یا واقعیتها، به درون دنیای تخیلی خود فرار کنند. آنها ممکن است از نظر ذهنی و روانی افرادی با استعداد باشند، اما از بیماریهای روانی مانند افسردگی یا اضطراب و یا گرسنگی روانی رنج ببرند.

افسردگی، او را به سوی « پژمرده شدن » تدریجی، سوق دهد و افسردگی خود را به شکل مخالفت و یا زورگویی با دیگران، نشان می دهند( مانند آنچه که دیمیتر انجام می داد).   

یک زن پرسفون تلاش می کند تا مادرش را خوشحال نماید و « دختر خوبی» برای مادرش باشد. او انتظار دارد معلمان یا مدیران در هر یک از مراحل آموزشی دستش را بگیرند (و به او کمک کنند تا نمرات پایین خود را با نمرات ارفاقی بالاتر بیاورد تا مادرش را خشنود نماید). اما پرسفون در مورد خوردن انار به مادرش دروغ گفت. یک زن پرسفون از روشهای نادرست و خلافکاری، تقلب و دغلکاری و سوء استفاده، دروغگویی، مهارت یافتن در دستکاری و کنترل افراد(Manipulation)  استفاده می کند تا ظاهر پاک و معصوم خود را حفظ کند.  

ه) زنان پرسفون از نظر سایر نظامهای شخصیت شناسی:

 از نظر ستاره شناسی:

   Pisces: برداشتن پرده ها بین دو جهان

12th House  : ناراحتی ها (مشکلات) و یافتن جایگاهی مقدس و صلح آمیز مانند: نیایش و عبادت، در مرکز چیزهای بد اتفاقاً افراد خوب را پیدا کردن.  

پرسفون اینگرام شخصیت ندارد. 

و) رابطه زنان پرسفون با مردان:

زنان پرسفون افراد عجیبی هستند. آنها افرادی مراقب، مهربان، بی تجربه و ساده لوح هستند. آنها اشتهای جنسی بسیار زیاد و فوق العاده ای دارند. علاقه کمی به نوازشهای پیش از رابطه جنسی (پیش نوازی های جنسی) دارندو بنظر می رسد که آنها نتوانند به اوج لذت جنسی(Orgasm) برسند. آنها خودشان را دور می گیرند، زیاد دروغ می گویند، ولی افراد دیگر فکر نمی کنند که آنها این قدر دروغگو باشند.  

ادامه دارد...


نوشته شده در پنج شنبه 87/7/11ساعت 8:0 عصر توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

Design By : Pichak