سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

 

 

دیونیسوس خدای شراب، وجد و خلسه؛ 

دیونیسوس فرزند زئوس و سمله (انسان فانی) بود. هرا از بارداری سمله بسیار ناراحت بود از این رو در نقش یک پیرزن دانا به او گفت که همسرش زئوس از خدایان است و بهتراست از او بخواهد که خود را به صورت خدایان یعنی همانگونه که هست جلوه دهد. خدایان به صورت انسان میان انسانهای فانی ظاهر می شدند چون تجلی خداگونه آنها باعث مرگ نوع بشر می شد. سمله در نتیجه این مشاهده مرد. زئوس جنین را با پیوند زدن به ران خود نجات داد و دیونیسوس توسط هرمس (در نقش قابله) به دنیا آمد. دیونیسوس، زئوسی است که می لنگد.

هرا برای انتقام تمام پرستاران دیونیسوس را دیوانه می کرد. ( این تاثیر آرکتایپی است که مرد دیونیسوسی بر زنان دارد یعنی آنها را از عقلانیت خارج می کند و این زنان رفتارهای حسی نشان می دهند.) زئوس برای مخفی کردنش لباس دخترانه به او می پوشانید.

هرجا که وارد می شد به مردم کاشت انگور و شراب درست کردن یاد می داد از این رو خدای خلسه و شراب نامیده می شود.  

نمادهای آن: انگور، شراب، انار، عسل، شیرجنگلی، گاونر، بز، ببر و فلوت.

خدای خلسه و عرفان است. عرفان دیونیسوسی عرفانی با کیفیات خاص و پرشور است. آرکتایپ غالب عرفا یا معتادین است. یعنی اینها یا عارف می شوند یا معتاد! حد وسطی ندارند.

تنها خدایی است که مادر فانی داشته است. مانع خودکشی ایرونه یکی از ایزدبانوان گردید و به او زندگی جاودانه عطا کرد. فرزند او با ایرونه نماد باروری است.

دیونیسوس علاوه بر پرسفون و هرمس تنها کسی است که وارد جهان زیرین شده و سپس بازگشته است. او برای بازگرداندن مادر فانی خود سمله به جهان زیرین رفت و با دادن یک گل به هادس مادر خود را پس گرفت و به او مقام ایزدبانویی داد. (این مردان به زنان احساس ایزدبانویی میدهند از این رو بسیار مورد توجه زنان هستند.)

آیین­های دیونیسوسی: اکثرا زنان در انها شرکت دارند. به عالم خلسه وارد می شوند. با خدای دیونیسوس همذات پنداری کرده و گوشت قربانی می خورند تا دیونیسوس در انها حلول کند. (مشابه خوردن نذری در بین مسلمانان یا نوشیدن شراب بین مسیحیان در کلیساها به قصد پاکی است.)

معبد دلفی مربوط به آپولو بود که زمستانها به دیونیسوس می داد. دیونیسوس آرکتایپی است که هرسال متولد می شود...

درد و مرگ در آرکتایپ دیونیسوس وجود ندارد. این افراد هادس سرگردان هستند.

نمونه افراد دیونیسوسی: مولانا و شمس تبریزی، آقا شیخ جعفر مجتهدی (عارف دیونیسوسی است.) ، جبران خلیل جبران، عرفان اووشو

 عاشورا عید خون شیعه است  از دکتر شریعتی، جمله ای دیونیسوسی است. خون که برای عموم وحشت آور است برای این افراد نماد وصال است. عشق ذاتا چیزی خودبخودی است و می جوشد از این رو خدای عشق هم هست.

ارتباط دیونیسوس با طبیعت و زنان بسیار قوی است. به آنها کودک الهی هم گفته می شود که شکل اگاهانه­اش همان عرفان است. میل شدیدی در آنها برای وصال به خداوند وجود دارد. با هستی و با روح خلقت ارتباط عمیقی دارند.

از کودکی توجه بسیار زیادی طلب می کنند. عدم توجه کافی به آنها موجب انحرافشان می شود.

پسر مادر هستند. و زنانی را دوست دارند که هم مادر و هم معشوقه باشد.(ترکیب مادر هتایرا).

چون مردتنها و درک نشده به نظر میرسند زنان عموما برایشان مادری می کنند و میل به سرپرستی انها دارند.

با زنها خیلی راحت ارتباط برقرار می کنند. مشاغل زنانه را به راحتی می پذیرند و به خوبی انجام می دهند.

شمنیسم هم مربوط به دیونیسوس است. شمن کاهنهای قبایل هستند. هم جادوگرند و ایجاد ترس می کنند و هم مورد توجه و مراجعه هستند. (کتاب از جادوگران تا اطباء در این مورد مطلب دارد.) این افراد برای ارتباط با ناخوداگاه لباس زنانه می­پوشند. اصولا عرفان و روحانیت کیفیتی آنیمایی(زنانه) است و از این رو نماد و پوشش هایی زنانه دارد.

افراد دیونیسوسی از دید روانشناختی دو جنسی هستند. هم مردان را خوب درک می کنند هم زنان را.

تکلیف زن و مرد بودنشان معلوم نیست.(مایکل جکسون نمونه است.) دوگانگی شخصیت دارند. اگر ego قوی داشته باشند شخصیت های بسیار جالب و محکمی می­شوند.

به طورکلی دیونیسوس خدایی آزاردیده است. در جامعه زئوس-آپولویی تحقیر شده و آزار می بینند.

با آرکتایپ های هرا مشکل جدی دارند. منظور تک همسری و تعهد است که به راحتی زیر بار آن نمی­روند. در اسطوره هم هرجا وارد می شده مردان دیگر احساس خطر می­ کردند زنها را از راه بدر کرده و فرار میکرده است.

اهل درس خواندن نیست. نظم ندارد. باید آپولو را هم زندگی کند. ترکیب آپولو و هرمس می تواند کمک خیلی زیادی به این آرکتایپ کند.

از نقاط ضعف او در ارتباط با زنان این است که در ارتباط جنسی بعد از ورود به خلسه زن را نمی بیند و زن احساس بدی از وسیله بودن پیدا می کند.

زود ازدواج می کند چون آینده نگری ندارد. معمولا ازدواج های متعدد دارد.

در زندگی دستاوردی ندارد. در اخر زندگی به کارهای حقیر دچار میشود.

برای زندگی زناشویی بسیار موثر هستند. شور وحال به زندگی زناشویی می دهد. رفتارهای خودبخودی و پرشور لازمه زندگی زناشویی سالم و شاد است.

پدر خوبی هست از این جهت که خیلی با فرزندش انس دارد اما بچه نمی تواند به پدر تکیه کند.

معرفی فیلم در رابطه با این آرکتایپ:

افسانه­های پاییزی؛ با بازی برد پیت در تیپ شخصیتی دیونیسوس- آرس

Walking Under Clouds؛

 

هر انچه که یاد گرفتیم برای این است که زندگی مسولانه تری داشته باشیم. دانش آرکتایپ شما را یاری می دهد که با دید عمیقتری مسایل را بررسی کنید و به لایه های عمیق وجود خود بروید. برای فهم بهتر آن پیشنهاد می کنیم فیلمها و کتابهایی را که می بینید و میخوانید با این دید تحلیل کنید.

برگرفته از مطالب ارائه شده در کلاس مردشناسی دکتر شیری


نوشته شده در جمعه 87/8/24ساعت 11:20 صبح توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

Design By : Pichak