سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

جلسه ی اول مراسم محرم با حضور آقایان دکتر شیری و حجت الاسلام برمایی در فرهنگسرای دانشجو  برگزار شد .

اهداف بحث :

- دلیل یابی تحریف انقلاب عاشورا

- بررسی میزان خردمندی در اجرای پروژه های عاشورایی

حضرت علی (ع) می فرمایند : هیچ حرکتی نیست که محتاج آگاهی نباشد .

انقلاب امام حسین در راستای حرکت موحدانه ی انبیاء از آدم تا خاتم است . برای بررسی عوامل اصلی و فرعی انقلاب عاشورا ابتدا پیشینه ای از وضعیت جزیره العرب ، ساکنین آن ،‌قبل و بعد از بعثت ارائه شد .

ساکنین جزیره العرب

بخشی از آنان از نسل عدنانیان و حضرت اسماعیل و موحد بودند و با ورود خرافه پرستی توسط عمربن لحی به بت پرستی سوق داده شدند و تا قبل از بعثت پیامبر در جاهلیت به سر می بردند (منظور از جاهلیت فقر آموزه های فرهنگی است).

بیوگرافی پیامبر

اجداد پیامبر همه موحد بودند. عبدالمطلب در قبیله ی خود حدود الهی را اجرا می کرد. پیامبر پس از مرگ پدر و مادر تحت تکفل عبدالمطلب و ابوطالب قرار گرفت ،‌ در نوجوانی ملاقات با بحیرای یهودی ،‌وجود نشانه های توحیدی از کودکی ،‌در جوانی حلال مسائل (میانجیگری در جنگ فجار ، عقد حلف الفضول ؛‌ اولین لایحه ی جهانی حقوق بشر، حکمیت و نصب حجرالاسود ) تیپ شخصیتی زئوس پیامبر (ص)،‌ معاملات و تجارت موفق ، ازدواج با خدیجه ، چله نشینی در غار و آمادگی برای بعثت. 

بعثت

برگزیده شدن به پیامبری در چهل سالگی ،‌ماجرای یوم الدار ؛‌ دعوت خویشان و مسلمان شدن حضرت علی در ده سالگی و معرفی حضرت علی به جانشینی خویش ،‌علنی شدن اسلام ،‌سیزده سال سختگیری به مسلمین توسط مشرکان مکه ،‌آزار نو مسلمانان ،‌حمایت ابوبکر و عمر از پیامبر ،‌محاصره اقتصادی ،‌ حمایت مالی و عاطفی خدیجه از پیامبر ، فوت خدیجه و ابوطالب دو حامی پیامبر ، مهاجرت یاران به حبشه ، یارگیری از اهالی مدینه ،‌لیله المبیت و خوابیدن حضرت علی به جای پیامبر ، خروج پیامبر از مکه به همراه ابوبکر .

استقرار پردردسر در مدینه

عقد اخوت ، پیمان با یهود ، تغییر قبله ، ‌وجوب روزه .

جنگ ها

جنگ بدر ؛‌ اولین سیلی اسلام به مشرکان و کشته شدن ولید - عتبه - شیبه که باعث اعتبار مسلمانان و تزریق مالی به ایشان شد ،‌تشکیل شورای جنگ .

جنگ احد و خونخواهی ابوسفیان؛ شکست مسلمانان و شکاف اعتقادی .

جنگ خندق؛ ابتکار سلمان و حفر خندق ، مبارزه ی حضرت علی با عمربن ابدود (مقابله ی همه ی اسلام با همه ی کفر) ابتکار پیامبر برای برخورد با یهودیان عهدشکن ، اخراج یهودیان و دفع فتنه ی ایشان .

صلح حدیبیه

فرصتی برای ترویج اسلام و پیمان آزادانه با قبایل ، دعوت جهانی .

فتح عظیم

فتح مکه بدون خونریزی ،عفو عمومی اهالی مکه توسط پیامبر ، مسلمان شدن ابوسفیان .

پیامبر بیست و سه سال تلاش کرد تا زنگار جاهلیت زدوده شود و با قدرت از سر تقصیر دشمنان خود گذشت و بدون خونریزی شهر دشمنان خویش را فتح کرد و آنان را آزاد کرد . حال ببینیم فرزندان آزادشدگان بعد از چندی با نزدیکان و عزیزان وی چه کردند .

 


نوشته شده در شنبه 87/10/14ساعت 12:41 عصر توسط سیمین غروی نظرات ( ) | |

Design By : Pichak