سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

عناوین زیر توسط حجت السلام برمایی در این جلسه مطرح شدند:

در سال نهم هجری قطعنامه ی منا شامل دستورات مختلف از جمله چهارماه مهلت به پیمان شکنان برای موحد شدن یا جنگ در مقابل پیامبر به این هدف که بت پرستی از جزیره العرب محو شود،صادر شد. این قطعنامه توسط حضرت علی(ع) در منا خوانده شد.

بعد از این پیامبر از بزرگ مسیحیان به اسلام دعوت کرد و ایشان نپذیرفتند و پیامبر را به مباهله دعوت کردند در این مباهله پیامبر با دخترش فاطمه ، حسنین و حضرت علی حضور یافتند در نتیجه تسلیم شدن مسیحیان بود .

نزول آیه ی تطهیر و جریان حدیث کسا ء 

در آخرین سال زندگی پیامبر حجه الوداع که در بازگشت از آن پیامبر حضرت علی را به عنوان جانشین خود طی خطبه ی غدیر اعلام کرد . همه با علی بیعت کردند و به وی تبریک گفتند . پیروزی در جنگ تبوک بدون خونریزی که آخرین جنگ پیامبر بود .

پیامبر در سن شصت و سه سالگی بدرود حیات گفت.

 انصار جلسه ای را بدون حضور علی (ع) تشکیل دادند و ابوبکر را به عنوان جانشینی پیامبر انتخاب کردند. حضرت علی در نهج  البلاغه اعلام می دارد که از ترس رخنه در اسلام به این انتخاب اعتراضی نمی کند ابوبکر سعد بن اباده را سرکوب می کند ، فدک منبع در آمد دختر پیامبر را مصادره می کند به مخالفین مسلمان خویش حقوقی پرداخت نمی کند

در زمان ابوبکر پیامبران دروغین سرکوب می شوند حمله ی مقدماتی به روم و شکست اولیه ایشان صورت می گیرد ابوبکر در پایان عمر خویش پیشنهاد خلافت عمر را می دهد و رضایت انصار و مهاجر را جلب می کند باز علی را به حاشیه می رانند و عمر به خلیفگی می رسد.

بخش عظیم فتوحات در زمان عمر صورت گرفته، تعیین قاضی ، تعیین تاریخ هجری ، بنای شهر های نظامی ، صرف درست صدقات و خراج ، از خدمات عمر است با این حال عمر بنیانگزار تبعیض نژادی است و اصطلاح والی یا مسلمین غیر عرب در زمان عمر رایج شد . عمر در مورد معاویه سهل انگاری می کند و دسته آخر به دست فیروز (فیروز مسلمان غیر عرب )  به قتل می رسد.

باز جلسه ای تشکیل می دهند تا علی را از حق خویش محروم کنند شرط خلافت را عمل به دستورات خدا ، پیامبر و روش شیخین می گذارند با علم به اینکه علی شرط سوم را نمی پذیرد با این ترفند عثمان به خلافت می رسد .

بعد از چندی عثمان همه ی امرا را تغییر داده و خویشان خود را جایگزین می کند در این میان فقط معاویه ابقاء می شود. از جمله اعمال عثمان وارد کردن بدعت در دین ،‌ ‌بی انضباطی مالی، قتل ابوذر، ضرب و شتم عمار و عبدالله بن مسعود ،‌تبعید یاران نزدیک حضرت علی به شام می باشد. عثمان در زمان خود رفتار فرعونی را تجدید کرد و با تحقیر صحابه باعث تنش در فضای عمومی جامعه شد .

از مصر و بصره و کوفه کسانی شورش می کنند که با وساطت علی آرام می گیرند.با ادامه پیدا کردن اعمال خودرایانه ی والیان عثمان بار دیگر شورشیان به دارالخلافه حمله کرده و علی رغم دفاع حضرت علی و حسنین از خلیفه، عثمان را به قتل می رسانند.

در ادامه این مباحث در جلسه امروز یکشنبه 15/10 به زندگی امام علی(ع) و خلافت امام حسن(ع) پرداخته می شود.

 

 

 

 در قسمت دوم برنامه حجت الاسلام واحدی سخنرانی در رابطه با خرافه زدایی داشتند.

در طول تاریخ در مقابل پرچم انبیا پرچم شیطان نیز برافراشته بود . قرآن می فرماید : با دو شیوه با پیامبران برخورد شده ، یا آنها را به قتل رساندند و یا دینشان را به تحریف کشاندند وقتی دیدند مبارزه فایده ای ندارد دست به تحریف دین می بردند باز در قرآن خداوند به اهل کتاب می فرماید : باطل را لباس حق می پوشانید و می گویید سخن خداست . تعدد پیامبران به خاطر این بوده که بعد از هر پیامبری آن قوم دست به تحریف دین خود زده اند . در این میان بنی اسرائیل بیشترین تحریف ها را در دین پیامبران وارد کرده است.

بدعت گذاران چون با هیچ روشی نمی توانستند دین مردم را از ایشان بگیرند با ترویج بدعت ها و خرافات دین خدا را نابود می کردند . نمونه ی مشخص بدعت کتاب تلمود در کنار تورات است. تلمود حاصل دست نوشت ها و اظهار نظر های خاخام های یهودی است که پر از خرافه و بدعت است و از قضا بیشتر از تورات مورد اقبال یهودیان است . به عنوان مثال از بدعت های وارد شده در دین موسوی : هر کسی غیر یهودی است آدم نیست ،‌ نوع بشر یا یهودین یا حیوان (گویم) و این گویم ها برای خدمت به یهود آفریده شده اند و برای قابل تحمل بودن ظاهرشان به شکل انسان در آمده اند ،‌ مال و همسر گویم بر یهودی مباح است ، خداوند پس از نازل کردن بلا بر سر فرعون پشیمان شد و گفت دیگر عذابی نازل نمی کنم و به کناری می روم ، اینچنین است که یهودیان دست خدا را از دخالت به امور دنیا بسته می دانند و در قرآن به همین امر اشاره شده و می فرماید دست خودتان بسته باد . پیامبر اسلام به بدعت گذاری در دین توجه داشتند و در احادیث مختلف به این امر توجه داده اند :

-       امت من همانند امت های گذشته عمل می کنند ،‌ جوری که اگر از بنی اسرائیل ماری در سوراخی خزید از امت من هم چنین می شود.

-       خداوند دل مسلمانی را که حرف مرا بشنود ، بفهمد و بنویسد شاد کند.

-       روزی می آید که بعد از من کسی با تکیه بر حکومت من مردم را به عمل به کتاب خدا و واگذاردن احادیث من ترغیب می کند.

پیامبر با گوشزد کردن این نکات می خواستند دست بدعت گزاران را در دین رو کنند کسانی که با حذف سیره ی پیامبر سعی در وارد کردن رویه ی خود در دین و تامین منافع خود بودند، این تحریف ها به قدری زیاد است که بخشی از احادیث را الاسرائیلیات می خوانند . پیامبر بارها و بارها جانشینی علی را گوشزد کرد . در سفری در طائف جوانی خردمند شرط مسلمان شدن قبیله خود را به حکومت رسیدن طائفیان بعد از پیامبر قرار داد ، پیامبر هم نپذیرفت و گفت که این امور به دستور خداوند انجام می پذیرد آن قبیله مسلمان نشدند اما عده ای که به ظاهر مسلمان شدند با جعل احادیث و حذف احادیث پیامبر جانشین تعیین شده ی پیامبر را از دایره قدرت حذف کرده  و خود جانشین شدند . وقتی عثمان به خلافت رسید در جلسه ی امویون اعترافی کرد، گفت حکومتی را که برایش می جنگیدیم حالا به راحتی به دستمان رسیده مثل توپ بین خود پاسش دهید و در آن جلسه هنگام قسم یاد کردن گفت قسم به آن کسی که ابوسفیان به او اعتقاد دارد . بر سر مزار حمزه رفته به حمزه می گوید آنچه برایش می جنگیدیم اینک بازیچه ی دست فرزندان ما شده. عثمان نمونه ی مسلمانان دروغین است . بعد از پیامبر سه مرحله تحریف صورت گرفت :

-       منع نشر احادیث پیامبر ؛ ابوبکر فراخوان داد تا هر که حدیثی از پیامبر ثبت کرده بیاورد و همه را یکجا سوزاند ،‌ راویان حدیث به قتل رسیدند.   

-       جعل حدیث ؛ با استخدام راویان کذاب احادیث تقلبی را به نام پیامبر روایت کردند . ابوحریره از معروف ترین این کذابان است که به عبارتی چهارصد هزار حدیث از پیامبر نقل کرده .

-       تحریف شخصیت پیامبر؛‌ با نقل روایات جعلی زننده ای از پیامبر وی را انسانی عادی، بوالهوس ، بی فکر  نشان می دهند . روایاتی که عایشه از پیامبر نقل می کند بعضا به این صورت است ، روایاتی هم برای بی اعتبار کردن پیامبر در مسائل سیاسی –  اجتماعی جعل شده ،‌از جمله روایتی می گوید پیامبر در مدینه حرکت می کرد که دید عده ای گرده افشانی نخل می کنند پرسید چه می کنید توضیح دادند، پیامبر هم گفت کار را نکنید موقع  برداشت محصول، محصول شهر مدینه خراب شد پیامبر علت را جویا می شود می گویند خودتان گفتید پیامبر می گوید شما چرا به حرف من گوش دادید من آدم دینم شما به امور دنیا واقف ترید . با این گونه احادیث سعی در محدود کردن پیامبر در اعمال دینی می کنند تا به راحتی به امور جانشینی پیامبر که از امور دنیایی است برسند. با توجه به روایات تحریف شده در مورد شخصیت پیامبر به این نتیجه می رسیم که راویان و عاملان بدعت گذادی قصد داشتند تا پیامبر را انسانی تابع هوای نفس خویش معرفی کنند . اینگونه است که در آخرین لحظات زندگی پیامبر وقتی ایشان طلب قلم برای نوشتن وصیت خویش می کنند عمر مانع می شود که وی هذیان می گوید . و اما خداوند درباره ی پیامبر خویش اینچنین می فرماید و ما ینطق عن الهوی ،‌ ان هو الا وحی یوحی پیامبر از روی هوای نفس صحبت نمی کند هر چه می گوید سخنی است که به وی وحی شده . این گونه است که بدعت ها از راه های مختلف وارد دین می شوند چهره ی پیامبر را تحریف می کنند و جانشین وی را به کناری می گذارند تا به امور دلخواه خود که زندگی اشرافی و کسب دنیاست برسند . حرکت امام حسین علیه السلام باعث شد تا عاقبت دین اسلام بسان دین های دیگر نشود . امام حسین علیه السلام حرکت خویش را چنین توصیف می کنند : که برای اصلاح دین جدم قیام کردم . اینک تشیعی که در بیداری و هوشیاری و آگاهی دادن پیشتاز است با همان روش های بدعت گذاری مورد تهدید قرار گرفت و تحریف حرکت عاشورا یکی از این تهدیدها می باشد. 


نوشته شده در یکشنبه 87/10/15ساعت 3:26 عصر توسط سیمین غروی نظرات ( ) | |

Design By : Pichak