سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

جلسه فردا ساعت 10:30 الی 14 در فرهنگسرای دانشجو برگزار خواهد شد

در جلسه امروز دوشنبه مطالب زیر توسط حجت السلام برمایی و با حضور دکتر شیری در فرهنگسرای دانشجو ارائه گردید.

 اعمال معاویه :

- ایجاد رعب و وحشت (توسط عمرو عاص ،‌مغیره ، زیادبن سمیه )

- تلاش برای جانشینی یزید

- اسرافی گری و ساخت قصر و بارگاه

- اولین کسی که بر سریر پیامبر نشست

- اولین کسی که تیم محافظین تشکیل داد

زیادبن امیه ؟سمیه ؟ ابوسفیان ؟

مادر زیاد زنی درستکار نبود ، پدر زیاد را خود شناسایی کرد ،‌ به دروغ گفت که فرزند امیه است ولی ظاهرا فرزند ابوسفیان بوده . بعدها ابوسفیان زیاد را فرزند خود معرفی کرد معاویه صمیمیت بسیاری با زیاد بن امیه داشت،‌او را حاکم عراق کرد ،‌نه سال با رعب و وحشت در عراق حاکم بود ، به کشتن شیعیان و قطع دست و پای طرفداران حضرت علی اقدام می کرد ،‌معاویه از بابت زیاد که قدرتی هم داشت نگران جانشینی خود بود اما وی در سال پنجاه و سه درگذشت ، ‌مغیره بن شعبه حیله گر و زن باره بود به امارت کوفه گماشته شد ، برای خود شیرینی پیشنهاد ولیعهدی یزید را به معاویه نمود، عمرو عاص فاتح خود رای مصر در عصر عمر از سال سی و هشت بعد از قتل محمد بن ابوبکر تا سال چهل و سه حاکم مصر ، معاویه به شدت از عمروعاص می ترسید به همین خاطر حکومت مصر را به شرط اطاعت بی قید و شرط از خود به عمروعاص واگذار کرد . در زمان معاویه توهین و سب امیرالمومنین رایج شد طوری که آن را جزو سنت انگاشته و اگر یادشان می رفت قضایش را به جا می آوردند . امام حسن کرارا اعتراض نمودند تا بالاخره معاویه با تطمیع جعده به همسری پسرش و پول وی، را به قتل امام حسن ترغیب کرد. علی رغم معاهده صلح با امام حسن حجربن عدی را (فرماندار قادسیه ، فرمانده ی امیرالمومنین در صفین و نهروان) به قتل رساند. فشار مالی به علویان وارد می کردند ، بنی هاشم را با ترفند این که دست و دلبازید ترغیب به بخشش اموال می کردند که امام حسین از این امر جلوگیری کردند . از طریق افراد موجه به نفع امویان فرهنگ سازی نمود : انواع حدیث و داستان ، احادیث مخدر ، احادیث به نفع امویان ، رواج تفکر جبریه ، رواج تفکر مرجئه .

تفکر مرجئه : امیدواری به رحمت خداوند، هر کسی هر گناهی کرده باید به رحمت خدا امید داشته باشد ،‌

تفکر جبریون : هر چه پیش آمده خواست خدا بوده و ما نباید کاری بکنیم،

مقدسین: توجه بیش از حد به به فرعیات دین و درست انجام دادن آن .

خیزش معاویه

معاویه برای آماده کردن موقعیت جانشینی پسرش یزید : یزید مردی شراب خوار ، زن باره و عشرت طلب بود (در تقسیم بندی تایپ های شخصیتی بولن-یونگ دیونیسوس است) بود و وجهه ی خوبی در میان خواص و عوام نداشت و معاویه برای تغییر چهره، او را به فرمانداری قسطنطنیه گماشت ،‌او را به حج فرستاد ، یزید به عنوان فرمانده ی سپاه مسلمین سپاه را ترک کرده در دیر مران  به دیدار معشوقه اش رفت که نتیجه نابودی سپاه مسلمین بود. بیعت گرفتن برای یزید در مدینه و شام جنبه ی استراتژیک داشت ، یزید در مدینه مجلس شراب خواری بر پا کرد ، زیاد در پاسخ نامه ی معاویه برای گرفتن بیعت چنین گفت : یزید صدای همه ی بنی امیه را درآورده ، یزید را وادار کن تا یکی دو سال مراعات شرعیات را بنماید .  

شروع بیعت گیری برای یزید

ماجرای مجلس نمایشی در دمشق سال پنجاه و شش با حضور سران شام و عراق

در عراق معاویه با گذاردن چند نفوذی برای تحریک عوام نامه به مدینه و مروان برای سنجش افکار عمومی ، مروان در مسجد گفت که معاویه می خواهد کاری را بکند که خلیفه ی اول نمود یعنی یزید را جانشین خود کند که مسجد النبی عایشه، پسر ابوبکر ، پسر عمر ‌،پسر زبیر اعتراف کردند. معاویه شخصا به مدینه می رود با پنج تن از مخالفین بیعت من جمله امام حسین گفتگو کرد و همه ی آن پنج نفر شرط بیعت را بیعت چهار نفر دیگر گذاشتند _ برکناری مروان و انتساب سعید بن عاص برای گرفتن بیعت ،‌نامه نگاری جداگانه با پسران مدینه که به نتیجه نمی رسد ، رویا رویی مستقیم در مسجد نبوی برای محک زدن نظر مردم که به اعتراض بلیغ امام حسین منجر شد .

دکتر شیری : برای درک عاشورا مسائل قبل از عاشورا بسیار مهم است ، هیچ کدام از مفاد قرار داد امام حسن عملی نشد در بیش از هفتاد هزار منبع امیرالمومنین را سب می کردند ، فشار به قدری زیاد بود که علویان اسم همه ی بچه های خود را علی می گذاشتند ، معاویه به عنوان حیله از مروان می خواهد تا دختر عبدالله بن جعفر (شوهر حضرت زینب) را برای یزید خواستگاری کنند ، عبدالله بن جعفر می گوید بزرگ خاندان ما حسین است او باید اجازه دهد . مروان به امام حسین می گوید هر چه قدر مهریه خواستی بدهی پدرش را می دهیم، این ازدواج باعث صلح میان ما می شود ، یزید مردی است که با دیدن سیمایش خرسند می شویم ، امام پاسخ دادند مهریه ی دختران ما چهارصدو هشتاد درهم است ، رسم نداریم که با مهریه دخترانمان بدهی هایمان را بدهیم، ما به خاطر خدا با شما دشمنیم و به خاطر شما با شما آشتی نمی کنیم و آن رخسار رسول خدا بود که با دیدن آن شادمان می شدید (نقل از کتاب انقلاب عاشورای دکتر مهاجرانی) مجاورت با زیبایی موجب اثر زیبا در روان می شود . حضور در مجلس امام حسین علیه السلام باید اثر گذار باشد باعث خوش اخلاق تر ، خوش برخورد تر ، پر تحمل تر شدن شود. هر کسی با هر نیت و روحیه ای به مجلس امام حسین پا بگذارد به خاطر کرم ایشان روزی خود را می گیرد.


نوشته شده در سه شنبه 87/10/17ساعت 1:52 صبح توسط سیمین غروی نظرات ( ) | |

Design By : Pichak