سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

                                                       چرا کربلا ؟؟؟

در ادامه مطب قبل در بررسی چرایی ماندگاری کربلا ،باید بگوییم ، کربلا منشوری چند وجهی است و بی نهایت بعد دارد ، اما بی شک سه مورد که تقش اساسی در ماندگاری این حادثه دارند عبارتند از :

      1-ویژگی های  اباعبدالله 

      2- ویژگیهای یاران ابا عبدالله    

      3- ویژگی های  بازماندگان  

در بررسی ویژگیهای اباعبدالله در مطلب قبل به بصیرت حضرت اشاره کردیم.برای یادآوری می توانید به آن رجوع کنید.    

                                                                      

 2- سخنانی برای آینده:

 او بصیرت دارد، بیم آن دارد که در آینده، کافران اقدام او را وارونه جلوه کنند، و به او تهمت قدرت و سلطنت بزنند لذا در یکی از سخنرانی هایش قبل از خروج از مدینه به مردم می گوید:

                          اللهم اِنَّکَ تَعلَمُ لم یکن ما کان منا متنا فساًفی السلطان ...... خداوندا تو می دانی که اقدامات ما برای رقابت سر سلطنت نیست.

شاید هم بدتر از این، شاید به او تهمت خروج از دین بزنند و خون او را برای مسلمانان مباه کنند، (که کردند)، او وصیّت نامه خود را با این جمله آغاز می کند:

انَّ الحسین یشهد ان لا اله الا الله و انّ محمّد رسول الله ....

حسین جان، تو خود شاهدی، اسلام ناطقی، چه نیازی به شهادتین گفتن داری...

بصیرت تو به آینده، خیال خام یزیدیان را برای مات کردن تو به گور برد، آنان خود مات شدند و تو پیروز میدان شدی.

3- خطبه هایی با صلابت:

 تجربه کرده اید که حق با شما باشد،اما در شرایطی قرار بگیرید که علیه شماست؟ می خواهید حرفتان را بزنید اما نمی توانید؟ صدایتان می لرزد؟ بغض گلویتان را می گیرد و نمی توانید نشان دهید که حق با شماست؟

امام در شرایطی که تمام خانواده ایشان در معرض خطر بودند، یارانشان را از دست داده بودند و با علم به اینکه ظالمان، به آنان رحم نخواهند کرد و اینکه اگر آنان ادعای اسلام دارند، که اسلام را از خاندان او گرفته اند، بدون هیچ ترس و لرزی در مقابل سپاه ظالمان با صلابت سخنرانی کردند: بشنوید، در کشتن من شتاب نکنید، تا شما را به آنچه بر من واجب است موعظه کنم....

هنگامی که در ذهن متصور شرایط می شویم، عمق مسئله را بهتر می فهمیم. چیزی به غیر بصیرت به عمل و پیامی که امام داشت، نمی توانست چنین صلابتی را به او بدهد  .    

 4- فرصت دهی برای انتخاب آگاهانه:

اخشی ان تکون ما تعلمون و تستحون و الخدع عندنا اهل البیت محرم فمن کره منکم ذلک فینصرف.

می ترسم که شما از روی ندانستن و حیا آمده باشید، خدع و فریب آنان با ما اهل بیت است (با شما کاری ندارند) هرکس با کراهت آمده می تواند منصرف شود.

آیه ی 73سوره ی فرقان یکی از ویژگی های بسیار زیبای عبادالرحمن را ذکر می کند، بندگان خوب خدا، این طور نیست که کورکورانه و از روی ترس خدا را سجده کنند و تسلیم امر او شوند، بلکه آگاهانه انتخاب می کنند.

و الذین اذا ذکّروا بآیت ربّهم لم یخروا علیها صمّاً و عمیاناً

5- یگانه نماز عالم:

او در ظهر عاشورا، نمازی می خواند که در عالم نظیر ندارد، و اگر چه هرکدام از امامان جای او بودند، همین کار را می کردند، اما این فرصت فقط برای اباعبدالله میسر شد.اگر ما جای امام بودیم، می گفتیم که شمشیر من در راه خدا از هر نمازی بالاتر است، در این شرایط نمی توان نماز خواند، اما او جایگاه نماز را می شناخت، بصیرت داشت به آنچه می کرد، امروزه، بعضی می گویند، مهم ارتباط با خداست، چه فرقی می کند، این ارتباط در قالب نماز باشد، یا هر طور دیگری که ما می خواهیم.

اوج بصیرت امام:

 

                                                 


نوشته شده در چهارشنبه 87/10/25ساعت 5:20 عصر توسط سمیرا ماهروزاده نظرات ( ) | |

Design By : Pichak