سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

 

آتنا، خدابانوی عقل و مهارت، مدبری رزم آرا و دختر عزیز کرده پدر

 

آتنا، خدا بانوی عقل و مهارت خدا بانویی باکره بود و تنها خدابانوی المپ است که با زره جنگی مجسم شده است. بنا به روایت متیس اولین همسر رسمی زئوس، خدا بانوی اقیانوس و نماینده عقل و دانایی بود. پیشگویی شده بود که متیس دو فرزند استثنایی به دنیا می آورد: دختری که در شهامت و حکمت با زئوس برابری می کند و پسری که پادشاه همه خدایان و آدمیان می شود از این رو وقتی متیس آتنا را حامله بود زئوس با نیرنگ او را بلعید سپس آتنا در سر پدر رشد یافت و از سر او و در هیئت زنی بالغ با زره درخشان طلایی برتن و نیزه ای بردست تولد یافت.آتنا خود را فرزند بی مادر زئوس می پنداشت از این رو همیشه در ارتباط با پدر بود و زن دست راستی پدر محسوب می شد.

معبد آتنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ویژگی ها

اتنا به خاطر تدبیر اندیشی و راه حل های عملیش به خدابانوی عقل شهرت داشت. در مقام یک کهن الگو، آتنا الگوی شخصیتی زنانی است که تحت فرمان عقلشان هستند و از قلبشان پیروی نمی کنند خوب اندیشیدن، مقاومت در اوج بحران عاطفی و تدبیر کردن از جمله خصایص ذاتی اوست. اینجاست که می توان برخلاف نظریه یونگ بیان کرد که در چنین زنینماد عقل و خرد در آتنا آنیموس مسئول اندیشیدن او نیست بلکه خود زنانه اش است که با وضوح و برای خویش می اندیشد.. آتنا به تفکر عقلانی ارج می نهد و حیطه اراده و عقل را برتر از غریزه و ذات می داند.

با حضور آتنا در ساختار روان، زن بر اعمال و نحوه دستیابی به خواسته های خویش آگاه می شود. انگیزه رفتاری این زن اولویت های خودش است در واقع آتنا زن را آماده می سازد که به جای پاسخ گویی به نیازهای دیگران بر خواسته های خویش متمرکز شود.

آتنا در جایگاه کهن الگوی عزیز کرده پدر نماینده زنانی است که به سوی مردانی قدرتمند، پرنفوذ و با مسئولیت جلب می شوند و زن را آماده ایجاد رابطه ای دو جانبه با مردان پر قدرت می کند. او که از حقوق و ارزش های پدرسالاری دفاع می کند، بر تداوم سنت مردانه و حقانیت قدرت مردان اصرار می ورزد.

او به دوستی و رفاقت با مردان تمایل دارد. اگرچه او حضور در فعالیت های مردانه را به جای جدایی و کناره گیری از انها ترجیح می دهد، اما بخش باکره وجودش او را از درگیری جنسی و عاطفی با مردان همکارش مصون می دارد و قادر است بدون برقرار کردن رابطه جنسی و یا نزدیکی عاطفی، دوست، همکار و محرم راز مردان باشد.

زره عقلانیت، زن آتنایی را معمولا از احساس درد مصون می دارد. در اوج بحرانهای عاطفی و تضادهای درونی آتنا قادر است احساسات را کاملا انکار کند و همچنان به نظارت وقایع و تحلیل آنها بپردازد. این زن همیشه طالب میانه روی است چراکه افراط غالبا نتیجه احساسات تحریک شده یا احتیاجات شدید است و نیز از ذاتی تندرو، حق به جانب، ترسو یا طماع سرچشمه می گیرد که البته همه اینها با آتنای منطقی در تضاد است.

کهن الگوی آتنا در زمینه های تجارت، فرهنگ و آموزش، علوم، ارتش و سیاست شکوفایی دارد. تیز هوشی آتنا او را قادر می سازد تا در وضعیت های حساس سیاسی و اقتصادی مسیر خود را به نحوی مؤثرطی کند .

کودک آتنایی از توانایی تمرکز حواس برخوردار است و تمایلات روشنفکری آگاهانه دارد. در هر سنی که باشد سرش همیشه توی کتاب است و معمولا پاسخ سوألات خود را از پدر می خواهد مگر آنکه مادری آتنایی داشته باشد که به او پاسخ های منطقی دلخواهش را بدهد. دختر اتنایی کنجکاو و به دنبال کسب اطلاعات است و می خواهد بداند چیز ها چگونه کار می کنند.

دختران آتنایی به شناخت موتور ماشین علاقه نشان می دهند و می دانند چگونه الات مختلف را تعمیر کنند. آنها دخترانی هستند که از بازار بورس و سهام شناخت دارند و سرمایه اندوزی و سرمایه گذاری می کنند.. به ریاضیات علاقه دارند و در آن استعداد نشان می دهند و زمان زیادی را در آزمایشگاه های فیزیک شیمی و یا کامپیوتر سپری می کنند.

در بافندگی، خیاطی و سوزن دوزی مهارت نشان می دهد و از کارهای دستی گوناگون لذت می برد و شاید اینها تنها علایق مشترک او با مادران و دخترا سنت گرا باشد. دور اندیشی، طرح ریزی، مهارت در کار و نیز صبر و شکیبایی شیوه کاری و مشخصه کهن الگوی آتناست. در هنرهای خانگی نیز تبحر دارد، از این رو اگر ازدواج کند با استفاده از ذهن عملگرا و دید ظریفش معمولا خانه را به نحو احسن اداره می کند.

بر خلاف بعضی از دختران دیگر بی دردسر است. جیغ و فریاد و زار زدن شیوه آنها نیست تغییرات هورمونی نیز به ندرت در رفتار و حالت های احساسی آنها تغییر ایجاد می کند. نسبت به محیط اطراف خود بسیار هوشیار است  و از این توانایی در انتخاب دوستان و یا حفظ روابط اجتماعی بهره می گیرد. او می داند چگونه به رقابت با دیگران بپردازد و برای آینده خود برنامه ریزی کند.

زن آتنایی می تواند آموزگاری عالی باشد زیرا مسائل را به خوبی و روشنی توضیح می دهد. تبحر او در مسائل پیچیده ای است که باید مرحله به مرحله توضیح داده شود. به شاگردان خوب و کوشا علاقه مند است و اکثر اوقات خود را با آنها می گذراند.

زن آتنایی در گستره دانشگاهی پژوهشگری قادر و تواناست. در ریاضیات و علوم قوی است و شاید به رشته های تجارت، حقوق، مهندسی و یا پزشکی- حرفه هایی که سنتا ارآن مرداها بوده-  وارد می شود، جایی که به رغم تعداد قلیل زنان همکار احساس راحتی می کند.

پرورش آتنا

 از آنجا که تحصیل علم نیازمند ویژگی های آتنایی است لذا تحصیل هر نوع علمی موجب پرورش این کهن الگو می شود. آگاهی از واقعیت های ملموس، واضح اندیشی، آمادگی برای امتحانات و گذراندن آنها همگی تمریناتی است که آتنای وجود را بیدار می کند. اشتغال به کار نیز همین پیامد را به همراه دارد چرا که رفتار حرفه ای مستلزم آنست که زن منطقی، جدی و کاردان باشد که این خود از ویژگی های آتنایی می باشد.

گاه ضرورت زندگی نیز باعث رشد ویژگی های آتنایی در ما می شود برای مثال هرگاه زنی مظلوم برای نجات خویش و فرار از ظلم به طرح نقشه ای می پردازد در واقع زره تدافعی آتنا را برتن کرده است و آتنای وجودش را فرا خوانده است. به علاوه می توان کهن الگوی آتنا را در مواقعی که زن به واضح اندیشی نیاز دارد و در کوران شرایط عاطفی است و یا زمانی که در حیطه تحصیلی یا حرفه ای مجبور به رقابت با مردان است، با دعوت به خویش نزدیکتر کرد.

 


نوشته شده در دوشنبه 87/1/5ساعت 9:33 عصر توسط مرسا سید موسوی نظرات ( ) | |

Design By : Pichak