سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

سلام به همه ی دوستان عزیز

 پوزش من رو بابت 2 روز تاخیر (بدلیل امتحانات)در نوشتن گزارش بپذیرید.

انچه که در زیر می خوانید گزارشیست از جلسه دوم دوره آرکه تایپ های پیرسون دانشی کاملا متفاوت و نو که با همت جهاد دانشگاهی الزهرا و کانون مطالعاتی با تدریس جناب اقای دکتر علیرضا شیری در حال برگزاریست.

 

کلاس حول و حوش ساعت 4 شروع شد و در ابتدا به دلیل این که جمع کثیری از حضار(از جمله خودم)در جلسه اول حضور نداشتند اشاره ای به مباحث جلسه قبل شد و سپس مطالب جدید که اعم بود از آرکه تایپ کودک یتیم وجستجو گر ونیز جنگجو  تدریس شد.کلاس فضای عجیبی داشت و مباحثی که عنوان میشد جان می داد برای کسانی که ذهنشان پر از سوالات در مورد چیستی و کیستی خودشان است. از جمله ویژگی های بسیار خوب کلاس تعامل استاد با شاگردان وفرصت پاسخ گویی به سوالات حضار بود که باعث اغنای بحث و پویایی کلاس میشد. جای همه ی دوستان غایب واقعا خالی بود...

مطالبی که در زیر می آورم دور نماییست از آنچه تدریس شد و امید وارم که جملات هر چند ناقصم بتواند شما را با مطالب مهم عنوان شده آشنا سازد.

دکتر پیرسون ، یونگین و ادیب مشهور آمریکایی ، شاهکاری در زمینه سفر زندگی انسان دارد تحت عنوان قهرمانان درون و در ادامه این اثر زیبا 6 قهرمان دیگر برای رقص زندگی معرفی میکند .

آشنایی و تمرین عملی با این انرژیهای درونی که در عمق شخصیت همه ما هست ، تاثیری حیرت آور در لذت بردن از شادیها و عبور با عزت از غمهای زندگی دارد. پیرسون میگوید همه ما در هر لحظه زندگی در یکی از این معابد حضور داریم:

( معصوم innocent)(کودک یتیم orphan child )( جستجوگر wanderer)( جنگجوgiver/ warrior )(جادوگر magician)

 در مراحل مختلف زندگی هر کدام از ما این آرکه تایپ ها فعال میشود و در واقع ما قهرمان سفر زندگی خود میشویم.

ابتدا نشانه هایی در یافت می کنیم که به ما ندا می دهند که سفر را آغاز کنیم.سفر را آغاز می کنیم و مسیر را طی می کنیم و در انتها باسطح بالاتری از  آگاهی ویا دیدی نوبه زندگی مان  باز می گردیم. این امر در خلال فعال شدن آرکه تایپ های زیر در زندگی ما انجام می گیرد:

شروع:

ما در بهشتی به سر می بریم .این بهشت  می تواند  مورد توجه بودن ،امنیت ؛ عشق؛ شرایط خوب مالی؛خانواده ای استوار و صمیمی و.....باشد . وشعارمان این است که زندگی لذت است ما در این مرحله با آرکه تایپ معصوم مان زندگی می کنیم.کودک درون رحم مادر  سمبل  ای از این دوران می باشد.

ناگهان اتفاقی می افتد که آرامش بهشت ما رابر هم می زند و ما را به شروع سفر دعوت می کند.این اتفاق میتواند مرگ یکی از عزیزان. اخراج از محیط کار،برای دو ترم متوالی مشروط شدن و......باشد.

 سفر شروع میشود و آرکه تایپ کودک معصوم در ما فعال می شود ابتدا دیگران و سپس خود را مقصر می دانیم و دچار خشم می شویم وشروع به جیغ و داد کردن می کنیم.وهدفمان بدست آوردن مجدد امنیت و آسودگیست.

باید تحمل رنج کشیدن را داشته باشیم چون اصولا رنج ها برای بهتر کردن زندگی ما هستند اما ماگاهی  این را نمی دانیم و شروع به ناله کردن و غر زدن های بی مورد میکنیم.رنج ها در پشت خود برای ما هدایای دارند.

اتفاقی که در این مرحله برای ما می افتد این است که خودمان را قربانی تصور می کنیم و در مقابل؛ ظالمی که به ما ظلم میکند.ومتاسفانه این نقش بسیار هم تایید می گیرد  و باعث میشودما دوست داشته باشیم که همیشه در این نقش بمانیم و به دیگران اجازه دهیم  به ما ظلم کنند و وقتی ضربه خوردیم بگیم دیدی من رو قربانی کردی؟

اولین راه رشدبرای کسی که در این مرحله است  اعتراف به گناه است ودوم برون آمدن از حس قربانی و مظلومیت، سوم سوگواری و چهارم خداحافظی با رنج ها و عبور کردن از آن

در قرآن کریم نیز به داستان زندگی ی حضرت یونس اشاره شده که می توان آن را از این منظر نیز تحلیل نمود. 

ابراز انزجار و خشم از قومش (فالذنون اذ ذهب مغاضبا)(آرکه تایپ کودک معصوم )سپس به اذن خداوند قرار گرفته شدن در شکم ماهی تا زمانی که به گناهش اعتراف کرد(فنادی فی الظلمات ان لا الله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین)بیرون آمدن از رنج و حس گناه و از سر گرفتن زندگی (فاستجبنا له و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المومنین)

سپس آرکه تایپ جستجو گر در ما فعال می شود که  در این مرحله ما به جستجوی زندگی بهتری می رویم و سعی می کنیم راه خود را پیدا کنیم.در انتهای این مرحله ما برای پذیرفتن حقایقی جدید آماده میشویم.

نمونه قرآنی این آرکه تایپ داستان حضرت ابراهیم است که در جستجوی خداوند ابتدا به پرستش ماه و خورشید و بت ها پرداخت ودر پایان ضمن گفتن(انی لا احب الافلین)آمادگی خود را برای در یافت حقیقتی بزرگتر (خدای یگانه)اذعان داشت.

از جمله نشانه های فردی که این آرکه تایپ درونش فعال است احساس بیگانگی با دیگران و از نقش های فعلی خود خسته شدن است.

فرد باید با حد اقل آسیب رساندن به مسئولیتهای اجتماعی و فردی خود عزلت گزیند و در تنهایی خویش به تفکر بپردازد.وی برای کم تر آسیب رساندن به روابط اجنماعی خود باید از نقاب هایش استفاده کند.نقاب بر خلاف معنای منفی ای که به ذهن ما القا می کند به مجموعه رفتارهای شخص گفته می شود که بسته به شان و موقعیت های مختلف ممکن است تغییر کند.مثلا رفتار شما به هنگام معاشرت با دوستانتان می توان با رفتارتان موقع شرکت در یک سمینار علمی کاملا متفاوت باشد که این تفاوت ها به شرایط زمانی و مکانی وابسته است.

اما،

باید حواسمان باشد که با نقاب هایمان یکی نشویم و آنها را بشناسیم در ضمن نقاب داشتن وچند شخصیتی بودن دو امر کاملا متفاوت استکه اولی نشانه رفتار عاقلانه ی فرد و دومی نوعی نا بهنجاری و بیماری روانی محسوب می شود.

آنهایی که جستجو گری نمی کنند محکوم هستند که یک تجربه را چندین بار تکرار کنند.

اما از تله های دوران جستجوگری این است که چون در این دوران ما مسئولیتی نمی پذیریم ممکن است برای تداوم این لذت ما زمان زیادی را در این مرحله بمانیم.

بعد از عبور از این مرحله و یافتن حس بهتر وارد مرحله نبرد یا همان آرکه تایپ جنگجو می شویم. در این مرحله هدفمان در زندگی پیروزیست و در برابر مشکلات از خودمان دفاع می کنیم وابته از ضعف خود بیمناکیم

جنگجویی به ما جرات می دهد تا با مبارزه زندگی خود را عوض کنیم و از تداوم رنج در امان بمانیم.

با جنگجویی قربانی درون را نجات می دهیم و سلطان وجود خویش می شویم.

 

Warrior II Pose

کلاس حدودا ساعت 7 عصر پایان یافت و قرار است که ادامه مطالب در جلسه بعدی که یکشنبه هفته ی آینده است عنوان شود.

 


نوشته شده در پنج شنبه 87/2/26ساعت 9:26 عصر توسط فهیمه محجوب نظرات ( ) | |

Design By : Pichak