کانون مطالعاتی خانه توانگری

فیلم بدو لولا بدو (Run Lola Run) با جمله­های "ما از اکتشاف کردن باز نخواهیم ایستاد و انتهای همه اکتشاف ها به نقطه آغازین بازخواهد گشت و آن مکان را برای اولین بار می­شناسیم" از تی.اس.الیوت و جمله "بعد از بازی، قبل از بازی است." از هربرگر، شروع می شه. جمله هایی که قصه " درغیر خانه خود نمی باید جستن" از دفتر ششم مثنوی معنوی و کتاب کیمیاگر پائولو کوئیلو رو یاداوری میکنن.

 Ego worldی که باشی درک واقعی از این جمله­ها سخته (خودم رو میگم) ، فکر کنم درک کامل زمانی حاصل بشه که تجربه های زیادی رو تو زندگی پشت سر گذاشته و خلاصه تو ego self باشیم... اما دیدن این فیلم نگاه نویی از این مفاهیم و جمله ها بهم داده، نگاهی که یه ego worldی هم خیلی خوب می تونه درکش کنه چون 20 دقیقه از زندگی یه دختر نوجوون به اسم لولا رو نشون میده، یه 20 دقیقه خاص تو زندگی این دختر که هرچند ویژه خودشه اما یادمون میاره که ما هم از این 20 دقیقه های ویژه خودمون کم نداشتیم!

و قبل از شروع قصه، بیان قدیمی­ترین و اساسی­ترین سوالات بشره که دوباره بهمون گوشزد میکنه که قرار نیست یک فیلم معمولی ببینیم :

انسان... شاید اسرارآمیزترین گونه موجودات برروی سیاره ماست. معمایی بدون جواب... ما که هستیم؟ ازکجا آمده­ایم؟ به کجا میرویم؟ از کجا چیزهایی رو که فکر می کنیم بلدیم، می­دونیم؟ چرا اصولا باید به چیزی اعتقاد داشت؟... سوالات بیشمار در جستجوی یک جواب... جوابی که سوال جدیدی را در پی خواهد داشت... و جواب بعد سوال بعدی دیگری رو به همراه داره که این روند رو همینطور ادامه میده... اما در آخر آیا این همان سوال همیشگی نیست؟ با همان جواب همیشگی... توپ گرده و بازی 90 دقیقه است. این یه حقیقته پس هرچیز دیگه فرضیه خالصه. بفرمایید! (البته این پاسخیه که معمولا غربی ها به این سوال داده­اند!)

... در این فیلم میبینیم که در آغاز هر ماجرا، فقط چند ثانیه می تونن چه تفاوتهایی ایجاد کنن یا فقط یه حرکت کوچیک متفاوت چه پایان متفاوتی رو رغم میزنه! و اصل حرف این که : بعد از پایانه که ناگهان نقطه شروع اهمیت پیدا میکنه ...

ادامه مطلب...

 


نوشته شده در چهارشنبه 87/3/15ساعت 9:0 صبح توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

Design By : Pichak