سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

قوانین معنوی

در پست  قبلی که گزارش کارگاه  توانگری  امیرکبیر بود در مقدمات توانگری  به رعایت اصول معنوی در زندگیمان به عنوان  یکی از مواردی که برای توانگری اشاره کردیم.چون این 5 اصل در زندگی توانگرانه خیلی مهم و کاربردی هستند تصمیم گرفتم که ضمن آوردن  گفته های کارگاه در این مورد با مراجعه و پژوهش در منابع ادبی دینی وبعضا روانشناسی کمی مفصل تر به این قضیه بپردازم.

اصل جبران

 این اصل رو آقای دکترشیری با زدن مثالی مهم وجالبی در مورد روابط عاطفی توضیح دادند.

اگر بخواهیم میزان عشق و علاقه را با عدد نشان بدهیم فرض کنید میزان علاقه مردی به زنی 10 تا باشد.وبخواهد آن را ابراز کند در اینصورت  سه حالت پیش می آید.1اوعلاقه خود به همسرش  را 5 تا نشان بدهد.2. علاقه اش را همان 10 تا نشان بدهد 3.  علاقه اش را 15 تا نشان بدهد .در حالت سوم می گوییم مرد دارد سرویس بیش از حد می دهدواصل جبران می گوید این 5 تا علاقه بیش از مقدار واقعی نشان دادن جایی در زیز زمین یا همان نا خود آگاه فرد بصورت 5- ذخیره میشود  و جایی در زندگی بصورت عدم علاقه  و توجه خودش را نشان می دهدو هرچه مرد سرویس بیش از حد بدهد بر این امتیاز های منفی افزوده میشود تا جایی که برای جبران تنفر وبی زاری جای این ابراز علاقه بیش از حد را می گیرد.

 

 برای جلوگیری از این پیش آمد باید احساساتمان را همان طور که هست نشان دهیم.یا به عبارت بهتر روی عواطفمان شیر نصب کنیم و جریانش را کنترل کنیم نه این که دکمه باشد که یا کلا قطع است یا بی رویه جریان دارد.

در واقع اصل جبران به ما متذکر می شود که هر چیزی را سرکوب کنیم بعدا بصورت تسخیر شده فعال می شود. رفتار های مخرب آنیما و آنیموسی که در پست های قبلی به آن پرداخته شده یا ترویج بی رویه روابط جنسی و تحریکات هورمونی در پی سرکوب هایی که در قرون وسطا در اروپا رخ داد  از مصداق های عینی این اصل هستند.

برای زندگی توانگرانه باید از سرکوب کردن یا بیش از حد توجه دادن به یک موضوع خاص بپرهیزیم.

اصل فراوانی

 نعمت ها در دنیا فراوان است اگر نعمتی را از دست دادیم نعمت دیگری جایگزین می شود .کتاب چه کسی پنیر مرا برداشت از آقای اسپنسر جانسون خیلی قشنگ این اصل راضمن داستانی توضیح میدهد.که در آن چند موش ناگهان روزی  با مفقود شدن پنیرشان مواجه می شوند وبه جای دنبال پنیر جدیدی گشتن در همان حال می مانند و هر روز منتظر اند که پنیرشان برگردد(نشانه انتظار بازگشت نعمت های سابق اعم از عشق پول موقعیت اجتماعی و...) و غافل از این که باید دنبال پنیر جدیدی بگردند(فراموش کردن نعمت های از دست رفته و تجربه روابط عاطفی اجتماعی کاری  جدید) و بدانند که این پنیر جدید هم همیشگی نیست.ونباید به آن دل خوش کنند.

 

قرآن کریم نیز این اصل را ضمن آیاتی عنوان میکند  لکیلا تاسو علی مافاتکم و لا تفرحوا بما آتکم ان الله لا یحب کل مختال فخور: تابر آنچه از دست دادند تاسف نخورند وبدان چه به آنان داده میشود شاد نگردند ........ ودر ضمن آیه دیگری فانی بودن نعمات دنیوی را تذکر داده وما را از شادی و غرور برخورداری از نعمات بر حذر می دارد.

و اگر نعمتهائى پس از شدت و ناراحتى به او برسانیم مى‏گوید مشکلات از من بر طرف شد و دیگر باز نخواهد گشت و غرق شادى و غفلت و فخر فروشى مى‏شود.(سوره مبارکه هود آیه 11) 

حضرت علی (ع)در نهج البلاغه می فرمایند:سزاوار نیست که بنده ی خدا به دو خصلت اعتماد نماید :تندرستی و توانگری(مالی) زیرا در تندرستی ناگاه اورا بیمار بینی و در توانگری او را تهیدست!

گر زحکمت ببندد دری        ز رحمت گشایددر دیگری 

بر آنچه از دست دادی سوگواری کن سپس فراموشش کن و از آن بگذر

قانون خلا

 

این قانون در ساختن دنیای بیرونیمان خیلی کاربرد دارد.دور بریز وخلا را ایجاد کن تا جای گزین شود.

این دور ریختن می تواند چیزهای متفاوتی را شامل شود

1.اشیایی که بدرد نمی خورد.تمام آنچه را که سالهاست انبار کرده ای ودلت نمی آید دور بریزی رو بنداز بیرون تا با بهتراز آن جایگزین شود.(من خودم شخصا فردای کارگاه این اصل رو بکار بردم و واقعا اثر معجزه وارش رو به چشم دیدم با برون ریختن اشیای کهنه و اضافی  اتاقم تغییراتی رو که 4 سال بود می خواستم انجام بدم و نمیشد رو دادم.)

2.آدمهای منفی که منافی تفکر توانگرانه شما هستند.حتی اگر دوست شما باشند

3.افکار منفی یا مثبت قدیمی و کهنه   بقول سهراب سپهری چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید.

4.احساسات قدیمی

کمترین اثر این اصل ثروت و توانگری مالی وایجاد دنیای کار آمد تر است.

فرمان و دعا

 

دعا زمانی اثر می کند که ما سعی و تلاشمان را کرده باشیم.یادمان باشد که سیستم دنیا طوری طراحی شده که کسی که برای زندگی دنیوی اش  تلاش کند به نتیجه می رسد چه به خدا ایمان داشته باشد چه نداشته باشد اما در این میان دعا به تلاش ما برکت می دهد مسیر هایی را برایمان باز می کند که گاها کار برایمان آسان تر می شود.خداوند در قران می فرماید:

آن کس که (تنها زندگى زودگذر (دنیاى مادى) را مى‏طلبد آن مقدار از آن را که بخواهیم و به هر کس اراده کنیم مى‏دهیم،(اسرا)

بعضى از مردم مى‏گویند: خداوندا! به ما در دنیا (نیکى) عطا کن! ولى در آخرت، بهره اى ندارند.(200)و بعضى مى‏گویند: پروردگارا! به ما در دنیا (نیکى) عطا کن! و در آخرت نیز (نیکى) مرحمت فرما! و ما را از عذاب آتش نگاهدار!(201)آنها از کار (و دعاى) خود، نصیب و بهره‏اى دارند، و خداوند، سریع الحساب است.(بقره)

در حدیث داریم که الدعا یرد القضا و لو ابرم ابراما بدین معنا که دعا قضا را تغییر می دهد حتی اگر قطعی شده باشد.

دکتر شریعتی در جمله ای زیبا عنوان می کند که خدایا مگذار دعایی بکنم که جبران ضعفهایم را بکند.

اصل نگهداری

اصل نگهداری به ما راز داری و چشم پوشی از لذت باز گو کردن ایده های خوب موقعیت های  بدست آمده را می اموزد.وهشدار می دهد که انرژی مثبتی رو که بدست آوردیم رو با تعریف کردن به اطرافیان از دست ندهیم. این همون اصلیه که بدون او نمی تونیم کار های تجاری موفق انجام بدیم.تو داری و نگفتن ایده های نو یا حس زیبایی که بدست آوردیم به بقیه باعث حفظ اون میشه.همه ی ما حتما این رو تجربه کردیم که بعد از حرف زدن راجع به یک حس خوب یا ایده از دستش دادیم.در فرهنگ سنتی هم به این نکته اشاره شده وبزرگتر ها معمولا به کوچتر ها توصیه می کنن که با تعریف کردن از دستاور ها شون باعث نشن که بقیه چشمشون بزنن.عقیده به شوری چشم در فرهنگ ما جایگاه خاصی دارد

البته در این مورد تحقیق کردم ودر نهج البلاغه به حکمت زیر برخوردم

چشم زخم حقیقت دارد.استفاده از نیروهای مرموز طبیعت حقیقت دارد سحر و جادو وجود دارد.و فال نیک راست است و رویداد بد را بد شگون دانشتن درست نیست.

ونیز می فرمایند سینه خردمند صندوق راز اوست  ان که راز سختی های خود را آشکار سازد خود را خوار کرده و آن که زبان را به خود حاکم کند خود را بی ارزش کرده.

در ادبیات خصوصا ادبیات عرفانی و غنایی نیز به این موضوع بر می خوریم

چنان که جناب مولانا در باب راز مگویی عشق می گوید

گرچه تفسیر زبان روشنگرست    لیک عشق بی زبان روشن ترست

.

.

گفتمش پوشیده خوشتر سر یار   خود تو در ضمن حکایت گوش دار

در گلستان سعدی نیز به کرات به این موضوع بر می خوریم .

البته آنچه گفتیم بدان معنا نیست که کلا سکوت کنیم و هیچ نگوییم بلکه به جا سخن گوییم وهر چیزی را با هر کسی در میان نگذاریم.

 

اصول فوق در ساختن دنیایی برونی یا همان ایگو ورد خیلی موثر است و به کار بردن آنها کمک می کند تا توانگرانه زندگی کنیم. از دوستان عزیز هم در خواست دارم که اگر نکته جالب تجربه یا مطلبی را در این زمینه دارند ما را بهره مند کنند.



نوشته شده در یکشنبه 87/1/4ساعت 1:43 عصر توسط فهیمه محجوب نظرات ( ) | |

Design By : Pichak