سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

وقتی از تعقیب نسلها خسته شدم و از نگریستن به کاروان ملتها آزرده خاطر گشتم تنها در گوشه ای نشستم _جایی که خیال روزگاران پیشین پنهان است وروح روزگاران آینده آرمیده.
آنجا شبح لاغری را دیدم که تنها میرفت و به چهره ی خورشید خیره شده بود. از او پرسیدم: که هستی؟
نامت چیست؟ گفت نامم آزادی است.
گفتم فرزندانت کجایند؟ گفت: یکی به صلیب کشیده شد. یکی مجنون شد و دیگری هرگز به دنیا نیامد.

آنگاه از ورای چشمانم در ورای مه پنهان شد.
                                     
                                                                                               جبران خلیل جبران


نوشته شده در یکشنبه 87/2/22ساعت 1:37 عصر توسط الهه پاپلی نظرات ( ) | |

زن بودن

 زن بودن چیزی بیش از مونث بودن است. زنانگی در طول اعصار در هاله ای از ابهام بوده، چنانکه برای عالمان و دانشمندان نیز مسحور کننده است. گفته شده زیگموند فروید در اواخر زندگی اش از پاسخ به این پرسش که زنان چه می خواهند؟ مایوس شد. یکی از شاگردان فروید به نام سی.جی.یونگ می نویسد: این که مردان عملا هیچ درکی از روانشناسی زنان ندارند، امری مسلم و قطعی است ولی مایه ی شگفتی است که زنان هم خود را نمی شناسند.

نظریه ی کارل گوستاو یونگ و همکارانش نظریه ای است که بر اساس آن هر زنی می تواند خویشتن خویش را بیابد و نهایتا خود را پیدا کند.

یونگ اعتقاد داشت درون هر زنی، مردی ودرون هر مردی، زنی وجود دارد. او جنبه ی زنانه مرد را آنیما، وجنبه ی مردانه ی زن را آنیموس نامید. برای تمامیت یافتن موجود انسانی، لازم است جنبه های زنانگی و مردانگی با هم ادغام شوند.

تونی گرنت در کتاب "زن بودن" خود در پی ساده سازی نظریه ی یونگ برآمده و آن را اینگونه آغاز میکند.

 چهار جنبه شخصیت زن :

مادونا : بازتابنده محسنات کامل زنانه از لحاظ بردباری و وفای به عهد.

مادر : حامی و سرپرست است. او نه تنها فرزندانش را بزرگ می کند، بلکه سایر خویشاوندان و دوستان زندگی اش را می پرورد.

جنگجو (آمازون) : متکی به نفس و خود کفاست ابراز وجود می کند و شدیدا دارای تمرکز حواس و فزون خواهی است.

معشوقه : جنبه ای لز زن است که مردان همواره آن را ستایش می کنند. معشوقه با مردش همخوانی می کند، ولی هرگز دست به سینه ی او نیست.

این چهار جنبه شخصیت در درون هر زنی، همزمان وجود دارند اما درجه حضور آنها متفاوت است.

 علاوه بر این در شخصیت هر انسانی می توان سه بخش والد، بالغ و کودک را که اریک برن آنها را حالات خویشتن نامیده است مشاهده کرد.

بخش والد، شامل نگرشها و ارزشهاست. عهده دار دستور و تعلیم، ارزیابی و انتقاد و پرورش.

بخش بالغ، مرکز اندیشه است، تصمیم گیری می کند، حقیقت را می آزماید و می اندیشد.

و بخش کودک ، بازیگوش، شهوتران و مرکز احساسات و تمایلات جنسی است.

هم مردان و هم زنان این سه حالت را در شخصیتشان دارند، اما رابطه موفق بستگی به بده بستانهای هماهنگ و مناسب میان بخشهای والد، بالغ و کودک شخصیت دارد.

ادغام نظرات کلی یونگ و برن:

در شخصیت زن، والد هم تراز مادر، بالغ هم تراز آمازون و کودک هم تراز معشوقه است.

مادونا کمی پیچیده تر است، ولی می تواند در بخش اندیشمند کودک که به آن پروفسور کوچولو می گویند، ساکن باشد.

این قدرت شهودی یا مادونای زن است که تصمیم می گیرد از کدام حالت شخصیت، والد، بالغ یا کودک در تقابل با مرد استفاده کند.

زنان به دلیل قدرت شهودی والایشان در تشخیص و درک حالات عاطفی و احساسات از مردان تواناتر اند. در مطلوبترین شرایط، زن با استفاده از مادونا میداند چه موقع از والد (مادر)، بالغ (آمازون) و کودک (معشوقه) خود در ارتباط استفاده کند.

 

تلخیص شده ازکتاب «زن بودن»، اثر تونی گرنت 


نوشته شده در شنبه 87/2/21ساعت 6:34 عصر توسط بهاره عباسیان نظرات ( ) | |

 

کلاس رابطه عاطفی موثر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

توسط استاد ارجمند، دکتر علیرضا شیری


نوشته شده در شنبه 87/2/21ساعت 11:29 صبح توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

نویسندگان:فرشته طائرپور ، مینو کریم زاده

کارگردان:  سیروس الوند

بازیگران: محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، آناهیتا نعمتی، امیر آقایی، سحر ذکریا، علی زارع

 

 

سرانجام جلسه نقد فیلم سینمایی زن دوم پس از تغییر زمان و مکان به همت دانشجویان کانون مطالعاتی دانشگاه الزهرا روز هفده اردیبهشت در سینما آزادی برگزار شد.از ساعت سه و نیم تا  پنج و چهل پنج دقیقه فیلم نمایش داده شد و بعد از استراحت نسبتا کوتاهی جلسه نقد فیلم با حضور جناب آقای دکتر شیری،سرکار خانم طائرپور،جناب آقای محمد رضا فروتن آغازشد.

پس از صحبت های آغازین خانم طائر پور که تهیه کننده و یکی از نویسندگان فیلمنامه بود،جناب آقای دکتر شیری ازسه جنبه مختلف شخصیت فرهاد را تحلیل کردند.

1.ابتدا به صورت مختصر درباره آرکتایپ های  پونگ و خاصه آنیما توضیحاتی دادند که بسیار مورد توجه خانم طائرپور قرار گرفت.

2. سپس درباره چگونگی واکنش دربرابر حوادث،ازدیدگاه کودک درون اریک برن صحبت کردند واینکه فروتن بسیار زیبا این کودک را در لحظات حساس نمایش میدهد.

3.در نگاهی دیگر در مثلث عشقی استرنبرگ شخصیت فرهاد ( نقش اول مرد) را تحلیل نمودند.نقد بررسی دکتر از این جنبه بسیار جذاب و شنیدنی بود.

 

 

بعد از بررسی شخصیت فرهاد توضیحاتی هم درباره شخصیت امیر (با بازی امیرآقایی) داده شد با وجودیکه امیر قهرمان داستان است اما در ارتباط ها و زندگی شخصی موفق به نظر نمیرسد چرا که ارتباط زناشویی او تبدیل به رابطه ی خواهر و برادری شده است.

  

پس از تحلیل دکتر شیری خانم طائرپور توضیحاتی پیرامون فیلم نامه دادند و اینکه از سالهای پیش بر روی آن کار کرده اند. ایشان در مقابل بعضی نظرات و نقدها بسیار منطقی دفاع میکردند.

فروتن نیز درباره نقشش گفت خیلی نتوانسته با این نقش ارتباط برقرار کند چرا که فرهاد (نقش اول) توانایی تصمیم گیری قاطع در لحظات حساس را ندارد و رابطه هایش را نیمه تمام و بدون تعریف رها میکند.

 

 

یکی از نکات جالبی که درباره آن صحبت شد این بود که با توجه به جو سرکوب مردسالاری که اکنون در بسیاری از جوامع به ویژه ایران کنونی حاکم است در این فیلمنامه نه تنها مردان سرکوب نشده اند بلکه چهره ای عاشق و از خود گذشته و ایثارگرانه  را به نمایش میگذارند.

 

خواندنی ها:

آقای دکتر به علت فشردگی کارشان مجبور بودند دقایق پایانی را در جلسه حضور نداشته باشند پس از خداحافظی و ترک جلسه در یک اقدام غافلگیر کننده! برنامه ضبط تلویزیونی را کنسل کرده و دوباره به جلسه بازگشتند و بحث را به صورت کامل تا انتها ادامه دادند.

  از نکات جالبی که فروتن به آن اشاره کرد قدرت گریه اش در سکانسهای مختلف فیلم بود که خودشان اظهار داشتند در زندگی شخصیشان نیز همین گونه هستند و شاید به همین خاطر است که به راحتی میتوانند در فیلمهایشان نیز ابراز احساسات به این صورت داشته باشند.

سرکار خانم طائر پور که نویسنده وتهیه کننده فیلم بودند آنیموس فعالی داشتند و خودشان هم گفتند که در محیط کار بسیاری از همکارانشان ایشان را تنها مرد سینمای ایران می نامند!!!

در انتهای جلسه پس از خواندن شعری به مناسبت روز معلم توسط یکی از دانشجویان، از طرف کانون مطالعاتی دانشگاه الزهرا (س)  به هر کدام از میهمانان تقدیرنامه ای  اهدا شد و یک هدیه کوچک نیز به عنوان قدردانی از آقای دکتر به پاس زحماتشان تقدیم شد.

 

 

 


نوشته شده در پنج شنبه 87/2/19ساعت 3:26 صبح توسط شیما نادری نظرات ( ) | |

 

دکتر پیرسون ، یونگین و ادیب مشهور آمریکایی ، شاهکاری در زمینه سفر زندگی انسان دارد تحت عنوان قهرمانان درون و در ادامه این اثر زیبا 6 قهرمان دیگر برای رقص زندگی معرفی میکند .

آشنایی و تمرین عملی با این انرژیهای درونی که در عمق شخصیت همه ما هست ، تاثیری حیرت آور در لذت بردن از شادیها و عبور با عزت از غمهای زندگی دارد. پیرسون میگوید همه ما در هر لحظه زندگی در یکی از این معابد حضور داریم:

*یا در بهشتی به سر میبریم( معصوم innocent) و یا از بهشتمان بیرون انداخته اند ما را و درد میکشیم (کودک یتیم orphan child ) در این حال موظفیم که انزوایی برگزینیم و بیندیشیم و با زخمهای عظیم خود یکی شویم ( جستجوگر wanderer) ولی ماندن در زخمها و تلخی را برگزیدن و زندگی را به کام خود و دیگران تلخ کردن شیوه حقیران است .ما با دنیا به آشتی میرسیم و برای حضور دوباره خود در زندگی مرزگذاری میکنیم و یا به دهندگی روی می آوریم. یا به دفاع از مرزهای جدیدمان همت میگماریم ( giver/ warrior ).

این کلاس به معرفی و تمرین این آرکتایپها بعلاوه دیدگاه نوین روانکاوی عمقی در این باره میپردازد . شاید بی فایده نباشد که ذکر گردد مطالعه + تجربه آکادمیک + صدها مثال عملی از زندگی مردان و زنان این مرز و بوم باعث شده تا این آموزه بزرگ یونگ و شاگردانش توسط دکتر شیری بومی شده و بدرد مردم خودمان ، درمانی گردد.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای اطلاعات بیشتر درباره 12 آرکتایپ قهرمان زندگی در سایت آن می توانید مطالب جالبی بخونید.  


نوشته شده در چهارشنبه 87/2/18ساعت 1:46 عصر توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
Design By : Pichak