سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

نظریه استرنبرگ چیست و به چه درد میخورد؟

غول روانشناسی ارتباط عاطفی ، دکتر استرنبرگ با نظریه مثلث عشقی خود مشهور بود که در سال 1997 نظریه جدید و تکان دهنده خود را ارائه کرد:

نظریه داستان های نا خوادآگاه عشقی

 

ماجرا  با مثال ساده ای شروع میشود.دختری که محبوب شماست در خانواده ای بزرگ شده که پدر و مادر دائم در حال جنگ و آشتی هستند و 20 ساله که همین قصه بین آنها برقرار است .هر بار دعوا و آبرو ریزی و بزن بزن و وساطت فک و فامیل و همسایه ها و ....؛

از نظر اون والدین ، زندگی بالا و پایین دارد و مهم اینه که آشیانه آنها پا برجا مونده....؛

ببینیم اتفاق پنهانی که در زندگی دختر خانم پیش می آید چیست؛

احتمال زیادی دارد که دختر خانم در زوایای عمقی فکری خود نا خودآگاه به این نتیجه برسد که عشق یعنی جنگیدن و از دست دادن و دوباره تقلا کردن....به این میگویند داستان عشقی جنگ. فراموش نکنیم که این دختر خانم نیز در نمای بیرونی خود دنبال آرامش است و کتب مختلف درباره ارتباط خونده و....اصلا نمیداند که ناخودآگاه او رابطه ای را عاشقانه میداند که در آن جنگ حتما باشد؛

حالا شما وارد زندگی عاطفی این دختر خانم میشوید و اتفاقا پسری هستید آروم و دنبال زندگی  بی دردسر و اینجوری هم بزرگ شده اید و والدینتان عاشقانه و تقریبا صلح آمیز کنار هم بوده اند لذا در رابطه عاطفی خود نیز همین رفتار را با دوست دختر یا نامزد یا همسرتان اعمال میکنید....پس انتظار دارید که همسرتان شما را به خاطر این عشقی که نثارش میکنید دوست بدارد و تحسین به درگاه الهی کند!!!؛

در کمال حیرت این دختر شما را ترک خواهد کرد و به مشاور چنین میگوید:

همه چیز تو این رابطه داشتم...طرفم پسر خیلی خوبیه اما بلد نیست عشقش را به من نشان بدهد...من کسی را میخوام که از ته دلش دوستم داشته باشه...؛

قیافه شما که 100 تا کتاب خوندید و 5 رابطه قبلی موفق داشتید خنده دار میشه...کش می آیید و نمیدانید چه اتفاقی افتاده؛

دختری که داستان عشقی نا خودآگاهش جنگ میباشد، در روابط آرام و متین احساس نمیکند که عشقی حضور دارد!! اتفاقا کمی پرخاش و بهانه گیری برای این دختر احساس دوست داشته شدن به ارمغان می آورد . چقدر مفیده که این دختر معصوم و همه ما داستان یا داستانهای ناخود آگاه عشقی خود را در بیابیم و آگاهانه از آنها برای روابط بهتر زندگیمان بهره ببریم؛ (از سایت دکتر شیری)

کتاب «عشق یک داستان است» در این باره توضیحات کاملی داده و همه داستان های عشقی را تشریح می کند...

همچنین، خانه توانگری طوبی دوره ای با موضوع «آیا شما خیانت خواهید کرد؟» را برگزار می کند که 12 داستان اصلی در آن معرفی شده و با مثال های متعدد ،کاربردی و قابل استفاده در روابط می گردند.


نوشته شده در پنج شنبه 88/7/23ساعت 2:47 عصر توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

از دیرباز بشر به پدیده عشق علاقه مند بوده است اما تـا امـروز تعریف دقیق و فراگیری از عشق که بتــوانـد هـمه را قانع سازد ارایه نگردیده است. برخی معـتقدنـد کـه بـطـور غریزی عشق را می شناسند بنابراین اصلا زحمت تعریف کـردن آن را بـه خـود نـمی دهــنـد. امـا درسـالـهـای اخیر دانشمندان تـحـقـیـقـات گـسترده ای درباره عشق صورت داده و به یافته های بسیار جالبی نیز دست یافتـه انـد. از جمله آنها مـیـتـوان به نظریه "مثلث عشق" اشاره کـرد. 

  این فرضیه عشق را به سه مولفه تقسیم بندی مـیـکنـد:      صمیمیت، شهوت(هوس) و تعهد.

هـمچنـیـن بـه واسـطه آزمـایشـات گـونـاگون تـفاوتهای ابراز عشق در دو جنس مرد و زن مشخص گردیده اند. برای مثال مشـخص شده کـه زنـان در عـشـق بـه دوسـتی و منافع مـشـتـرک بـیـشتـر بـها می دهند و بـیـشتر از مـردها از حـسادت رنـج بـرده و وابـستگی بیشتری به فرد مقابل خود پیدا می کنند. در زیـر به سبـک های مـخـتـلف عشـق اشاره گردیده است:

1- اروس(EROS): عشق شهوانی - عـشق بـه زیبایی - فاقد منطق - عشق فیزیکی که بواسطه جذابیت و کشش های جسمانی و یا ابراز آن بطور فیزیکی نمایان میگردد -همان عشق در نگاه اول - با شدت آغاز شده و بسرعت فروکش میکند.

2- لودوس(LUDUS): عـشق تـفننی - ایـن عشـق بـیـشتـر مـتعلق به دوران نوجوانی میباشد - عشق های رمانتیک زودگذر - لودوس ابراز ظاهری عشق میباشد - کـثرت گرا نسبت به شریک عشقی - به اصطلاح فرد را تا لب چشمه برده و تشنه بازمی گرداند -رابطه دراز مدت بعید بنظر میرسد.

3- فیلو(PHILO): عشق بـرادرانـه - عـشـقـی کـه مبتنی بر پیوند مشترک می باشد -عـشقی کـه بـر پـایـه وحـدت و هـمـکاری بـوده و هـدف آن دسـتـیـابی بـه منافع مشترک میباشد.

4- استورگ(STORGE): عشق دوستانه - وابسته به احترام و نگرانی نسبت به منافع مـتقابل - در این عشق همنشینی و همدمی بیشتر نمایان می باشـد - صـمـیـمـانـه و متعهد- رابطه دراز مدت است - پایدار و بادوام - فقدان شهوت.

5- پراگما(PRAGMA): عشق منطقی - این مختص افرادی است که نگران این موضوع میباشند که آیا فرد مقابلشان در آینده پدر یا مادر خوبی برای فرزندانشان خواهند شد؟ عشقی که مبتنی بر منافع و دورنمای مشترک می باشـد - پـایـبند بـه اصـول مـنـطـق و خردگرا میباشد - همبستگی برای اهداف و منافع مشترک.

6-مانیا(MANIA): عشق افراطی - انحصارطلب، وابسته و حسادت برانگیز - شیفتگی شدید به معشوق - اغلبا فاقد عزت نفس -عدم رضایت از رابطه - مانند وسوسه میماند و میتـواند بـه احساسات مبالغه آمیز و افراطی منجر گردد - عشق دردسر ساز - عشق وسواس گونه.

7-اگیپ(AGAPE): عشق الهی - عشق فداکارانه و از خودگذشته-عشق نوعدوستانه (تمایل انجام دادن کاری برای دیگران بدون چشمداشت) - عشق گرانقدر .

پژوهشها حاکی از آن میباشد که زنان بیشتر به عشق از نوع پراگما، استورگ و مانیا و مردان به لودوس و اروس گرایش دارند.

مثلث عشق

تجربه عشق شامل عملکرد اجزاء صمیمیت، هوس(شهوت) و تعهد میباشد. شما برای دسـتـیـابـی بـه یک رابـطه سـالم و پـایدار مـی بــاید اعتدال را میان این سه عنصر برقرار سازید. اکنون به تعریف آنها میپردازیم:

تعهد: تا چه اندازه شما خود را وقف آن میکنـید که رابطه یتان را شاداب و با طراوت نگاه دارید؟ و یا تا چه اندازه با یارتان صادق می بـاشـید؟ شـامل مسئولیت پذیری، وفاداری و وظیفه شناسی میباشد. تعهد در رابطه به مفهوم آن است که اکـثر موانع و مشکلات را می توان با کمک یکدیگر از میان برداشت - وفادار حتی در سخت ترین شرایط.

صمیمیت: نزدیکی در رابطه - اموری که شما و یارتان در آن سهیم می بـاشـیـد اما فرد دیـگری از آنـها آگـاهـی ندارد - رازها و تجربـیات فردی و مشترک - صمیمیت امری فراتر از نزدیکی جنسی و فیزیکی می باشد. تا چه اندازه شـما در کنـار یـارتان احـساس راحت بودن میکنید؟ آیا قادر به بیان عقاید و نقطه نظرهای خود میباشید ؟ بـدون آنـکه از مـورد انتقاد قرار گرفتن و نکوهش شدن واهمه داشته باشید؟ آیا هنـگامی کـه صحبت میکنید واقعا به حرفهای شما گوش میدهد؟  

هوس و شهوت: انرژی بخش رابطه یتان می بـاشد. تمایل بـه بازگشت به منزل، تـنها برای کنار یار بودن - هوس فوریت ، شهوت و تمایلات جنسی، رمانتیک بودن، اشـتـیـاق برای در کنار هم بودن و رفع سریع موانع برای وصال میباشد - احساسات شدید -جاذبه جسمانی.

اکـنـون به ابعاد متفاوت عشق در شرایط وجود و یا فقدان سه خصیصه فوق در یک رابطه توجه کنید:

تعهد+صمیمیت و فقدان هوس: ایـن رابـطـه در خـطـر فروپاشی قرار ندارد اما نیازمند خلاقیت و انگیزه برای شعله ور ساختن مجدد عشق میباشد.

تعهد+هوس و فقدان صمیمـیت: ایـن رابـطه عذاب آور است - گـاهـی اوقـات انـگـیـزه شدیدی آنها را جذب یکدیگر میکند اما سرانجام به یاس و ناکامی منجر میگردد زیرا قادر به آن نمیباشند که رابطه یشان را عمیق تر سازند. یا آنکه افکار،علایق و آرزوهای قلبی یکدیگر را بشناسند.

صمیمیت+هوس و فقدان تعهد: این رابطه یک شبه است-کشش و اشتیاق شدیدی حکمفرماست اما عدم امنیت از آنـکه رابـطـه تـا چـه مـدت دوام خـواهـد آورد هر دو فرد را مایوس میسازد. عشق رمانتیک.

صمیمیت و فقدان هوس و تعهد: علاقه.

هـوس و فـقـدان صـمـیـمیـت و تعهد: عشق شیدایی.

تعهد و فقدان صمیمیت و هوس: عشق تو خالی و راکد.

هوس+صمیمیت+تعهد = عشق کامل و مطلوب.

مقاله دیگری را با همین مضمون در بانک جامع مقالات روانشناسی بخوانید


نوشته شده در پنج شنبه 88/7/23ساعت 2:7 عصر توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

با تشکر فراوان از زهرا حیدریگل تقدیم شما

و این هم سمینار ششم :
NLP / انتقاد بدون جراحت

همگامی
در روحیه و حس ها (اگر طرف مقابل تند صحبت می کند، کمی تندتر صحبت کنیم)
انگاره های صحبت : لحن صدا، بلندی صدا، کلمات، عبارات، تصاویر

همگام شدن

کانال های ارتباطی
1.بصری 2.سمعی 3.لمسی
هر سه در ما وجود دارد و یکی از آنها غالب است
باید هر 3 کانال را زندگی کنیم

کانال های ارتباطی

بصری : کانال شایع
افکار خود را می بینند، تصویر در ذهنشان می آید
وقتی در ذهن تصویر می آید، کلمات کم می آید و در نتیجه تند تند صحبت می کنند
برایشان فیلم بهتر از موسیقی است
به ظاهر خود و دیگران خیلی توجه دارند (دوست دارد خوب دیده شود)
باید برای رساندن مفهوم به آنها کمک کرد تا تجسمی از آن داشته باشند

اگر مدیر عاملمان بصری است، در تحویل پروژه به او از المان های بصری مثل نمودار، شکل و عکس زیاد استفاده کنیم

سمعی
سنگین به نظر می رسند ولی لزوماً آدمهای سنگینی نیستند
کلمات خود را با دقت انتخاب می کنند
آرام، متین و آهنگین صحبت می کنند
نقل قول های معروف بلدند
از کلمات شما وام می گیرند
خوب صحبت می کنند
نظم بیشتری دارند
مانند بصری ها به ظاهر خود توجه نمی کنند

گزارش دادن به مدیر عامل سمعی: باید مکتوب و دقیق باشد
موقع استخدام در برابر مدیر عامل سمعی زیاد از زبان بدن استفاده نکنیم؛ سنگین باشیم؛ شمرده و نکته دار حرف بزنیم

لمسی
افرادی حساس هستند
خیلی دقیقند
سرعت زندگیشان پایین تر است
به لحاظ بیرونی بی هیجان به نظر می رسند

* افراد با تفاوت هایشان به یکدیگر جذب می شوند؛ با شباهت هاشون کنار هم می مانند

با آدم ها از کانال هایشان استفاده کنیم تا حرفمان را بفهمند
1. ابتدا به سیستم درکی آدم ها نگاه کنیم
2. سپس همگام شویم (اگر از لحاظ روحی همگام نیستیم، حداقل در زبان بدن همگام شویم)
3. پس از همگامی فرد را به نقطه نظر خود هدایت کنیم
4. بازی برنده-برنده را پیش ببریم (سیاست لودر به درد رابطه های جدی نمی خورد، پس موقع اختلاف با لودر از روی طرف مقابلمون رد نشیم!!!!)
* اگر به توافق نمی رسیم، پاشیم بریم
5. آدم ها را از موضوعات جدا کنیم و روی موضوع و رفتار تکیه کنیم (اگر کسی دیر کرده معنی اش این نیست که بی شعوره!!!)
6. از نیروی شگفت انگیز کلمات استفاده کنیم (با شما موافقم، چه نظر جالبی!، بابا تو چقدر خاصی! و امثال اینها گفتگو را خیلی پیش می برد)


نوشته شده در دوشنبه 88/7/20ساعت 12:39 صبح توسط سوده کهرام نظرات ( ) | |

سلام

مثل اینکه قرار بود اطلاع ثانوی! زیاد طول نکشه؛ چون امروز صبح که طبق معمول هر روز یک سری به سایت آقای دکتر شیری زدم دیدم که قراره ساعت 3 فیلم "داستان یک شوالیه" پخش و نقد شه. من هم معطل نکردم و تماس گرفتم و مکانش رو پرسیدم. این شد که همراه خواهرم بعدالظهر جمعه را در ساختمان سابق آموزش و پرورش واقع در میدان تجریش به تماشای فیلم نشستیم. جای اونایی که نبودن خالی؛ سمیرا موسوی،زهرا حیدری و رها رضایی دوست جدیدم که تو وبلاگ باهاش آشنا شدم و دوست دارم خارج از فضای مجازی ببینمش
* البته یادم نره بگم که امروز پس از چک میل و سر زدن به بخش نظرات وبلاگ و سایت آقای دکتر کلی ذوق مرگ شدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!شرمنده

داستان فیلم درباره پسر جوانی از خانواده ای سطح پایین است که به پدرش قول داده یک سلحشور شود و در این راه تمام تلاشش را می کند و در این میان عاشق دختر نجیب زاده ای می شود . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  از این جا به بعدش را خودتان فیلم را تهیه کنید و ببینیدپوزخند

و نکاتی پس از فیلم:

در زندگی دو عرصه وجود دارد: یکی برای برنده شدن و دیگری عشق ورزیدن
باید به عشق ورزی جهت داد تا در مسیر صحیح هدایت شود
ازدواج در بهترین شرایطش برای کسی که در حال پیشرفت است، سرعت گیر است.
فاجعه زمانی اتفاق می افتد که فرد سرعت خود را کم کند و از بعضی لذت ها بگذرد و رابطه برایش جهنم شود.
در رابطه با فرد موفق خود را در برابر موفقیت او قرار ندهیم
اگر کسی از پیشرفت هایش گذشت، ارزش قائل شویم
ازدواج : گذشتن از آزادی و رسیدن به امنیت

داستان کوتاهی رو که دوست عزیزم سمیرا موسوی در بخش نظرات گذاشته اینجا اضافه می کنم
با تشکر از سمیراگل تقدیم شما

شاگردی از استادش پرسید: عشق چیست؟
استاد در جواب گفت: به گندمزار برو و پرخوشه ترین شاخه را بیاور. اما در هنگام عبور از گندمزار، به یاد داشته که نمی توانی به عقب برگردی تا خوشه ای بچینی!
شاگرد به گندمزار رفت و پس از مدتی طولانی برگشت.
استاد پرسید: چه آوردی؟
و شاگرد با حسرت جواب داد: هیچ! هر چه جلو می رفتم، خوشه های پرپشت تر می دیدم و به امید پیدا کردن پرپشت ترین، تا انتهای گندمزار رفتم.
استاد گفت : عشق یعنی همین!
شاگرد پرسید: پس ازدواج چیست؟
استاد به سخن آمد که: به جنگل برو و بلندترین درخت را بیاور. اما به یاد داشته باش که باز هم نمی توانی به عقب برگردی!
شاگرد رفت و پس از مدت کوتاهی با درختی برگشت.
استاد پرسید که شاگرد را چه شد و او در جواب گفت: به جنگل رفتم و اولین درخت بلندی را که دیدم، انتخاب کردم. ترسیدم که اگر جلو بروم، باز هم دست خالی برگردم.
استاد باز گفت: ازدواج یعنی همین!!   


نوشته شده در جمعه 88/7/17ساعت 8:42 عصر توسط سوده کهرام نظرات ( ) | |

سلام
امروز باید خلاصه سمینارهای 5 و 6 رو میذاشتم که به دلیل تأخیر در ساعت شروع کلاس و عجله در خروج از کلاس - به دلیل جشن عقد یکی از اقوام نزدیک که در کرج بود- مجبور شدم همان اوایل، سمینار آخر -شش ام- را ترک کنمگریه‌آور
آخه مسئله اینه که از اونجایی که تو انتقادها و دعواهام با شمشیر! میزنم طرف مقابل را شرحه شرحه می کنم کل این سمینارها رو به خاطر مبحث آخر یعنی انتقاد بدون جراحت! یعنی چی؟ رفته بودم اونم که اینجوری شدگریه‌آور
خلاصه اینکه این آخرین مبحثیه که از کلاس ارتباط عاطفی اینجا میذارم و تا اطلاع ثانوی ما رو به خیر و آقای دکتر و کلاساشونو به سلامت

و اما سمینار پنجم:
مهارتهای پایه شروع ارتباط

مؤثر شنیدن یکی از سخت ترین بخش های ارتباط قوی است.

انواع گوش کردن
واقعی
:
درک یک نفر، لذت بردن از مصاحبت، فراگرفتن یک مطلب، دلداری کردن
نمایشی :
مقایسه، ذهن خوانی، تمرین حرفهای خود، پالایش و فیلتر، قضاوت کردن، مجادله و حمله، رویا پردازی، پند دادن

تفاوت صحبت کردن مردان و زنان
مردها با مردها: تبادل اطلاعات
زنان با زنان: تبادل احساسات

تفاوت نگاه مردان و زنان
نگاه زنان: همگرا و به جزئیات
نگاه مردان: واگرا و به کل

مؤثر گوش کردن

مقدماتی
توجه دقیق با کلمات مناسب
گاهی یادداشت بردارید
بیان مجدد و خلاصه سازی

حرفه ای
سئوال کردن به موقع- سئوال انتها باز یا سئوال انتها بسته
سئوال شفاف ساز
سئوالی که عقیده و تحلیل خود طرف را معلوم کنه

پیشرفته
دقت به همه نکات مثل صدا و زبان بدن در خودمان و گوینده
ایجاد فضای احساسی به موقع( فقط با بالغ)
استفاده به موقع از سکوت

گوش کردن درست را تمرین کنیم
گوش کردن فعال و همدلانه
- تماس چشمی
- تصدیق گهگاهی طرف مقابل
- سئوالات به موقع
- سرزنش نکنیم و مختصر و مفید حرف بزنیم 


نوشته شده در جمعه 88/7/17ساعت 3:24 صبح توسط سوده کهرام نظرات ( ) | |

<      1   2   3   4      >
Design By : Pichak