کانون مطالعاتی خانه توانگری
برای شرکت در یک کلاس جذاب روی لینک زیر کلیک کنید! دوره شخصیت شناسی مردانه و زنانه یونگ - بولن توسط اساتید معتبر روانشناسی آکادمیک و اساتید سینمایی کشور برای اولین بار در ایران/ با ارائه مدرک خانه توانگری ایران (certificate ) *علاقه مندان به یونگ ، روانشناسی یونگ و روانشناسی و سینما به مناسبت شرکت در جشن خانه توانگری شاید تا کنون به این موضوع نیندیشیده باشی ، اما کمابیش هر کدام از ما استاد و مربی هستیم . ما استادیم زیرا توانایی آن را داریم که زندگی خویش را بیافرینیم و یا آن را ویران کنیم . تو ، با هر باوری که درباره خود داری ، آفریننده خویش هستی . واقعیت تو ، یعنی هر آنچه که درباره خود باور کرده ای ، آفریده خود توست . تفاوت تو با دیگران در آن است که چگونه توانایی خود را اعمال می کنی و با توانایی خود چه می آفرینی . تو آفریننده شخصیت خود هستی و تویی که باورهای خویش را می آفرینی . تو سال ها و سال ها تمرین می کنی تا به مرتبه ای می رسی که آفریننده آن چیزی می شوی که باور داری هستی. برای آنکه آفریننده عشق شویم باید عشق را درعمل تمرین کنیم . هنر ارتباط هنر آفرینندگی است... بر گرفته از کتاب کتاب عشق نوشته دن میگل رویز ترجمه مسیحا برزگر .. زرین .. آنچه که در زیر می خوانید گزارشی است داغ و تازه(به فاصله یک ساعت پس از اتمام کلاس) از جلسه اول کارگاه آموزشی بهداشت جنسی که امروز دو شنبه2/1/87به همت جهاد دانشگاهی امیر کبیر و نیزهمکاری کانون مطالعاتی مجازی این دانشگاه بر گزار شد و مورد استقبال جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه و نیز سایر دانشگاه های تهران قرار گرفت. مباحث عنوان شده در این جلسه عبارت بود از:فلسفه سکس در ادیان -آناتومی دستگاه تناسلی زن ومرد- مدیریت روابط جنسی- مراحل رفتار جنسی -انواع سکس و خود ارضایی که توسط آقای دکتر شیری و با همکاری سرکارخانم دکتر نوروزی عنوان شد و مورد بررسی قرار گرفت. طراحی خوب و دقیق اسلایدها، کاربردی بودن مباحث ارائه شده ، توجه به نکته های بسیار مهم ،حساس ودر عین حال ریز این مقوله و شیوه بیان رسا و واضح ارائه دهندگان از جمله ویژگی های بود که این کارگاه را متمایز می ساخت.نکاتی جالب و تفکر برانگیز نیز در خلال مباحث عنوان شد که در زیر تعدادی از آنان را آورده ام آیا می دانستید: -در آمدناشی از تجارت های سکس در دنیا (اعم از فیلم عکس مجله های پورنو و...)سالیانه 500 میلیارد دلار است؟؟!!! -50 الی 70 درصد طلاق ها در ایران بدلیل مشکلات ناشی از روابط جنسی زوجین است.!!! -30 درصد از طلاق ها در سال اول زندگی مشترک زوجین اتفاق می افتد!! -حد اقل 40 درصد از زوج های ایرانی از مشکلات در روابط جنسی رنج می برند!! -طبق آمار در سال 1365 از هر4 حاملگی یکی ناخواسته بوده و زنان تا 35 سالگی بطور میانگین 6 حاملگی را تجربه کرده بودند!!(که خوشبختانه اکنون این تعداد به 2 بار کاهش یافته) -از لحاظ جنسی زنان بیشتر ذهنی تحریک می شوند ومردان بیشتر فیزیکی. -زمان تحریک جنسی زنان از مردان طولانی تر است؟؟ -در دانشگاه امیر کبیر واحد تنظیم خانواده ارائه نمیشود؟ در دقایق پایانی جلسه نیز به سوالات حضار پاسخ داده شد ومابقی مطالب به جلسه دوم این کارگاه که یکشنبه 8 اردی بهشت توسط آقای دکترشیری و حجه الاسلام مخبر ارائه می شود، موکول شد. در پایان از همه ی دوستان خوبی که برای برگزاری این کارگاه بسیار موثر تلاش می کنند به نوبه خودم تشکر می کنم. مهمترین مفاهیمی که در بررسی رفتار جنسی قابل بحث و بررسی است، شامل موارد ذیل میشود: این مفهوم به دو معنی به کار میرود؛ اولین معنی آن فعالیت شهوانی است که به لذت یا تولید مثل منجر شود و دومین معنای آن مفهوم زیستشناسی جنسی را دربر میگیرد. وجود کروموزمهای زنانه، تخمدانها و مهبل برای تعیین جنسیت زن، اهمیت زیادی دارد؛ اگرچه برخورداری از احساس زنانه برای زن بودن اهمیت بیشتری دارد. همانگونه که وجود کروموزمهای مردانه و آلت جنسی مردانه و بیضهها برای تشخیص جنسیت مرد ضروری است؛ اما وجود این ویژگیها به طور ضروری احساس مرد بودن را نشان نمیدهند (Lindzy & Thompson, 1988: 417). داشتن ویژگیهای روانی مردانه، احساس مردانگی را روشن میسازد و به تمایز احساس مردانه و زنانه منجر میشود. مفهوم فوق، بیان کنندهی آن است که فرد خود را مذکر یا مؤنث بشناسد. هویت جنسی بر اساس زیستشناسی افراد بنا میشود و به تجربههای اجتماعی فرد بستگی دارد و برای اینکه ثبات و دوام یابد، به گذشت زمان نیاز دارد (همان). هر کودکی تا سن 3-2 سالگی، تقریباً با قاطعیت میتواند بگوید: «من یک پسرم» یا «من یک دخترم.» به عقیدهی رابرت استولر، هویت جنسی به طور ضمنی به جنبههای روانی مردانگی و زنانگی اشاره دارد و مفهوم جنس، جنبهی اجتماعی و جنسیت، بُعد زیستشناختی هویت جنسی را نشان میدهد. غالباً بین این دو مفهوم هماهنگی وجود دارد؛ یعنی مردها مردانه و زنها زنانه رفتار میکنند؛ اما گاهی ممکن است، بین جنس و جنسیت به صورت متضاد یا متعارض نیز رشد کنند (کاپلان، 1368: ص80). در زمینهی عوامل تشکیل دهندهی هویت جنسی، علاوه بر جنبههای زیستشناختی و ژنتیکی، میتوان به نگرشهای والدین و گرایشهای فرهنگی نیز اشاره کرد؛ به عبارت دیگر، آموزشهای خانوادگی و اجتماعی علاوه بر جنبههای زیستشناختی و ژنتیکی، هویت جنسی شخص را پیمیریزد. «نقش جنسی» نوعی انتظار فرهنگی است که چگونگی ارتباط مردان و زنان را با یکدیگر تعیین نموده و همچنین فعالیت افراد را بر اساس ارزشها و علاقه آنها مشخص میکند (Lindzy & Thompson, 1988: 418). نقش جنسی با هویت جنسی ارتباط دارد. عامل عمده در کسب نقش مناسب جنسی، یادگیریهای فرد است. گاهی نقش جنسی با هویت جنسی تضاد دارد. ممکن است شخصی با یک فرد همجنس همانندسازی کند؛ اما با این وجود، لباس، آرایش مو، یا سایر ویژگیهای غیر همجنس را برگزیند. حتی ممکن است شخصی با جنس مخالف خود همانندسازی نموده و به اقتضای موقعیت، ویژگیهای رفتاری فرد همجنس را برگزیند. نقش جنسی را جان مانی چنین تعریف میکند: به هر آنچه فرد برای شناساندن خود به عنوان یک پسر یا مرد یا یک دختر یا زن انجام میدهد و انتظارات اجتماعی را برآورده میسازد، نقش جنسی گفته میشود. نقش جنسی، به تدریج از طریق تجاربی که شخص در تعامل با محیط به دست میآورد و با این وجود، از طریق دستورها و تلقینهای آشکار، شکل میگیرد (کاپلان، 1368: ص14). آموزش و تربیت جنسی در مراحل مختلف رشد انسان، به منظور پیشگیری از بروز انحرافات جنسی و اخلاقی ضروری است. در اهمیت تربیت جنسی کافی است گفته شود که پایه و اساس بسیاری از انحرافات بعدی تا پایان دوران جوانی، بر آموزش و پرورش جنسی استوار است. بر اساس دیدگاههای آسیبشناسان جرم و جنایت، بخش زیادی از جرایم که تا سنین بیست و نه سالگی انجام میشود یا جنسی است یا دارای رنگ و هوای جنسی؛ مثل برخی موارد سرقت که جوانان برای تأمین خواستههای جنسی بدان دست میزنند (رک. کینیا، 1362: مقدمه). به دلیل اهمیت تربیت جنسی، دستورالعملهای دینی بسیاری در مراقبت از کودکان و نوجوانان، به جهت پیشگیری از لغزشها و صیانت آنان از خطرات و عوارض ناشی از تمایلات جنسی ارائه شده است که میتوان به برخی از آنها اشاره کرد: سفارش به تقویت مبانی مذهبی و اخلاقی، آموزش راه و رسم صیانت از خود و دفاع از شرافت انسانی خویش، رعایت ضوابط در معاشرتها، ایجاد شرایط مناسب در خواب و استراحت، تفکیک بستر فرزندان، مراقبت در دفع و تخلیهی کودک، مراعات لازم در نحوهی پوشش، آموزش مقدمات لازم برای ورود به دنیای بلوغ و نوجوانی، آشنایی با تغییرات جسمانی و روانی دوره بلوغ، توجه دادن به خطرها و عوارض آسیبزا، کنترل غیرمستقیم در عرصهی حالات، مواضع و آمد و شدها، آموزش تکالیف شرعی و سعی در واداشتن به انجام وظیفهی دینی بر اساس شناخت و باور. والدین به این نکته باید توجه داشته باشند که فرزندان از ادراک و فهم لازم در زمینههای مختلف متناسب با سن خویش برخوردارند؛ بنابراین لازم است مراقب روابط خود با همسر خویش بوده و چه بسا شوخیها، کنایات، اشارات و مطایباتی که والدین در حضور فرزندان با یکدیگر دارند، در شکلگیری رفتارهای نامناسب در آنها مؤثر باشد. کودکان و نوجوانان در زمینه روابط جنسی و مقدمات آن، کنجکاوی زیادی از خود نشان میدهند. آنها در نحوهی روابط والدین، کیفیت پوشش آنها و ... دقت کرده و میخواهند از آن آگاه شوند. دختران و پسران در دوره کودکی و حدود 7-6 سالگی و نوجوانان در حدود 14-13 سالگی از نقش خود به عنوان مادر و پدر اطلاع دارند؛ اگرچه از چگونگی نقش خود آگاهی ندارند و در برخی موارد نوعی تقلید و همانندسازی از زندگی یک زن و شوهر را نشان میدهند که مبیّن اهمیت آموزش و تربیت جنسی است. لازم است پدران و مادران، فرزندان را در مورد مسایل جنسی به صورت تدریجی از حسن و قبح، منع و جوازها آگاه نمایند. تربیت جنسی در دوره کودکی و نوجوانی، آمادگی لازم را برای آموزشهای جنسی پیش از ازدواج فراهم میسازد. این نکته حائز اهمیت است که کیفیت آموزش و تربیت جنسی بر حسب مراحل سهگانه (پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج) متغیر و متفاوت است. بر اساس گزارش «الدرمن» رئیس انجمن دفاع از کودکان، از هر بیست نوجوان آمریکایی، ده نفر از لحاظ جنسی فعال هستند و چهار نفر از وسایل ضدبارداری استفاده میکنند؛ دو نفر حامله میشوند و یک نفر متولد میشود. در مطالعهای که «جان هاپکینز» انجام داد، دریافت که یک نفر از هر 5 نفر پانزده سالهها و یک نفر از هر 3 نفر شانزده سالهها و 43 درصد از هفده سالهها، از لحاظ جنسی فعال هستند. «لوئیس هریس پل» دریافت که 57 درصد از هفده سالهها، 46 درصد از شانزده سالهها و 29 درصد از پانزده سالهها، از لحاظ جنسی فعال هستند و هشتاد درصد از دخترانی که وارد دانشگاه میشوند، حداقل یکبار رابطه جنسی داشتهاند (Shahid Athar, 1990: 7). با توجه به پژوهشهای فوق، اهمیت تربیت جنسی پیش از ازدواج آشکار میشود؛ اگرچه این تحقیقات در امریکا صورت گرفته است، اما احتمال بروز چنین مسایلی در کشورهای دیگر از جمله ایران نیز وجود دارد؛ بنابراین لازم است ضمن تدارک آموزشهای لازم و ضروری برای جوانان و نوجوانان، حفظ حریمها و تناسب آموزشهای مذکور را با سنین افراد در نظر داشت. یک دوره آموزش مسایل جنسی میتواند دربرگیرندهی موضوعاتی از قبیل عناوین ذیل باشد: 1- آموزش جنسی پیش از ازدواج 1-1- رشد و تحول جنسی 1-1-1- الگوی زمانی مربوط به نوجوانی 2-1-1- تغییرات فیزیکی در نوجوانی 3-1-1- نیاز به زندگی خانوادگی 2-1- فیزیولوژی سیستم تولید مثل 1-2-1- اندامها، قاعدگی، اختلالات جنسی برای دختران 2-2-1- اندامها، احتلام، انحرافات جنسی برای پسران 3-1- مفاهیم مربوط به رشد جنین و تولد 4-1- بیماریهای آمیزشی انتقالی (سرایت کننده و واگیردار) 5-1- جنبههای ذهنی، هیجانی و اجتماعی نوجوانان و جوانان 6-1- جنبههای اخلاقی، مذهبی و اجتماعی جوانان و میانسالان 2- آموزش جنسی حین ازدواج 3- آموزش جنسی پس از ازدواج والدیـن و مربیـان آموزشـی، همچنیـن رسـانههای گـروهی، عهدهدار تربیـت و آموزشهای ضروری جنسی جوانان و نوجواناناند. متولیان تربیتی جامعه باید با تمهیدات آموزشی و تربیتی لازم و پاسخگوییهای مناسب، از پیشرسی بلوغ جنسی قبل از بلوغ فکری جوانان جلوگیری کنند. آموزش و تربیت جنسی پیش از ازدواج باید به وسیله مربیانی انجام شود که آموزش و تجربهی لازم را کسب کرده باشند و در زمان و مکان مناسب و با بیان روشن در حد نیاز مخاطبین مسایل جنسی را تبیین کنند. مربیان، به خصوص والدین به عنوان الگوهای عملی، باید مراقب رفتارهایی که توجه فرزندان را به مسایل جنسی معطوف ساخته و باعث پیشرسی بلوغ جنسی در آنها میشود، باشند. آرایش و نحوهی پوشش مادران، تعویض لباس والدین دور از نگاه نوجوانان، روابط محرم و نامحرم و مسایلی از این قبیل باید مورد توجه قرار گیرد. رفتارشناسی جنسی در اندیشه دینی چکیده: بررسی رفتار جنسی، به عنوان یکی از رفتارهای اساسی در زندگی انسان، به ویژه پس از ازدواج، از اهمیت بسیاری برخوردار است. اهمیت این موضوع به این جهت است که هویت جنسی انسان حدود سنین 3-2 سالگی شکل گرفته و به منظور بقای نوع بشر و ایجاد آرامش در زندگی تا مرگ تداوم مییابد. از آنجا که رفتار جنسی تا حدود زیادی اکتسابی و مبتنی بر یادگیری است، نیاز به آموزش و تربیت ویژه دارد. به این منظور، نوشتار حاضر در راستای شناخت رفتار جنسی مطلوب با الگوبرداری از اندیشههای اسلامی، به تبیین ضرورت تربیت جنسی و تعیین حدود و کیفیت آن میپردازد. در تألیف پیش رو، پس از معناشناسی رفتار جنسی، آموزش و تربیت جنسی پیش از ازدواج مطرح میشود و به منظور ارایهی راهکارهای عملی جهت جلوگیری از بروز اختلالات و انحرافات جنسی، همراه با ذکر مصادیق، آموزشهای مربوط به دورهی بلوغ مورد تأکید قرار میگیرد و سرانجام در بحث رفتار جنسی در روابط زناشویی، به عوامل ایجاد روابط جنسی مطلوب، آداب آمیزش جنسی و آثار رفتار جنسی مطلوب در روابط زناشویی پرداخته میشود. واژگان کلیدی: غریزه جنسی، آموزش جنسی، روابط زناشویی، رفتار جنسی، بلوغ جنسی، انحرافات جنسی. غریزهی جنسی به عنوان یکی از مهمترین غرایز بشر، عامل بقای نسل آدمی است. تاریخ بشر گویای آن است که انسان در جهت تولید مثل به آمیزش جنسی نیازمند بوده و به جنس مخالف تمایل دارد. غریزه جنسی در دوران بلوغ و نوجوانی با گرایش به جنس مخالف، بروز میکند و به معنای میل فطری، روانی و بالاخره فیزیکی است که به جهت خاصی فرد را به حرکت درمیآورد و به «رفتار جنسی» میانجامد. بر اساس فرهنگها و دیدگاههای مختلف، مفهوم غریزهی جنسی، متفاوت ارزیابی شده است. در قرنهای گذشته، بشر اطلاعات خود را درباره رفتار جنسی از دین و ادبیات به دست آورده و بر اساس چنین آگاهیهایی از تمایلات جنسی خود بهرهمند شده است. یونانیان باستان در افسانههای خود چنین ابراز داشتهاند که انسانها دارای خلقت دوگانه هستند؛ بعضی از انسانها مؤنث دوگانه و برخی مذکر دوگانهاند؛ بنابراین علاقه به جنس مخالف ظاهراً ناشی از شکاف نیمی مذکر و نیمی مؤنث و تمایل به همجنس ناشی از شکاف (مذکرـ مؤنث) دوگانه است (Hyde, 1986: 4). نگرش دین یهود به مقوله فوق، بیشتر به منظور تولید مثل و داشتن وارث و جانشین بوده است. این دین، پسران را در سن 13 تا 18 سالگی و دختران را در سن 12 سالگی به ازدواج توصیه میکند(Lindzy & Thompson, 1988: 421). در دین یهود، از یک سو، اعمال جنسی زن، گناهآلود و ناپاک معرفی شده و از سوی دیگر توصیه شده است که در پرتو ازدواج، ارضای تمایلات جنسی به درون خانواده منتقل شود و زن در خانواده مورد حمایت قرار گیرد. بر اساس چنین اعتقادی، دیدگاه یهود، نگرشی دوگانه و متضاد را در این زمینه ارائه میدهد. در مسیحیت نیز، نسبت به زن نگرش یکسانی وجود ندارد؛ با وجود اینکه زنان را به رهبانیت دعوت میکند، آنان را به واسطهی امکان برقراری روابط جنسی با مردان، دلفریب دانسته و در این صورت، سرکوب شهوت جنسی را به مردان سفارش نموده و خواسته است تا در این جهت به کلیسا روی آورند (همان). با ظهور اسلام، دیدگاه گذشته نسبت به زنان و به طور کلی نسبت به غریزه جنسی، متحول شد؛ چنان که اسلام ارضای تمایل جنسی را در نظام خانواده و در پرتو ازدواج امری پسندیده به حساب آورد و بر آن تأکید ورزید و به انسانها اجازه داد که تمایل جنسی خود را از طریق آمیزش با همسر خویش ارضا کنند. اسلام علاوه بر ازدواج دائم، امکان ازدواج موقت را تحت شرایطی خاص به منظور ارضای غریزهی جنسی فراهم ساخته است. از این جهت است که در دین اسلام، ازدواج تنها راه ابراز و ارضای تمایل جنسی به شمار میآید و به هیچ وجه سرکوب غریزهی جنسی جایز دانسته نشده است؛ بلکه هرگاه امکان ازدواج فراهم نباشد، به «استعفاف» امر میشود. قرآن کریم در سوره نور آیه 33 میفرماید: «ولیستعفف الّذین لایجدون نکاحاً حتّی یغنیهم الله من فضله»، «و آنان که امکان ازدواج ندارند، باید عفت نفس پیشه کنند تا خدا آنها را به لطف خود بینیاز گرداند.» عفت نفس به معنی کنترل غریزه جنسی است. در این معنا، کسانی که از لحاظ مالی یا آمادگی روحی، امکان ازدواج ندارند، با شیوههای خاصی به کنترل غریزهی جنسی توصیه شدهاند که شرح آن در مباحث آتی خواهد آمد. علوم مختلف زیستشناسی، روانشناسی و مردمشناسی، رفتار جنسی را متفاوت معنا کردهاند. زیستشناسان رفتار جنسی را چنین تعریف میکنند: «به هر نوع رفتاری کـه احتمال ترکیب اسـپرم و تخمک را افزایش دهـد، رفتـار جنسـی گفتـه میشـود.» (Hyde, 1986: 3) در این تعریف بر وظیفهی تولید مثل تأکید شده است. تعریفی که زیستشناسان دربارهی رفتار جنسی مطرح کردند، با کشف اسپرم به وسیلهی «آنتون فن لیوون هوک» و همکارش «جان هام» آغاز شد؛ تا اینکه در سال 1875 برای اولین بار لقاح باروری بیضه به وسیلهی «اوسکار هرت وینگ» با استفاده از اسپرم در خارپوست دریایی صورت گرفت. اگر چه سلول تخم ماده در انسان به طور مستقیم تا قبل از قرن 19 مشاهده نشده بود، لیکن زیستشناسان ترجیح دادند که رفتار جنسی را بر اساس لقاح و تولید مثل تعریف کنند. روانشناسان نیز رفتار جنسی را چنین تعریف کردهاند: «رفتاری که برانگیختگی جنسی ایجاد نموده و احتمال رسیدن به اوج لذت جنسی را افزایش میدهد.» (همان) بررسی مردمشناسان و روانشناسان اجتماعی نشان میدهد که در فرهنگهای مختلف روشهای ارضای میل جنسی و به عبارت دیگر رفتارهای جنسی، به صورتهای مختلفی تحقق میپذیرد. با رشد و پیشرفت علوم رفتاری، مطالعه رفتار جنسی بشر ضروری به نظر میرسد. گزارشهای کینزی (1953) درمورد رفتار جنسی مردان و زنان، از جمله پژوهشهای مهمی است که در این زمینه صورت گرفته است. وی در یک مطالعهی تاریخی با 5300 مرد و 5900 زن مصاحبه کرد. نتیجه این مصاحبهها علاوه بر کسب اطلاعاتی مهم، معیار مقایسهای را نیز در این زمینه بهدست داد. کینزی معتقد بود که بهترین شاخص نگرش یک شخص، رفتار ظاهری اوست (Bancroft, 1983: 108). بر اساس چنین اعتقادی، کینزی دربارهی نگرشها و واکنشهای هیجانی زنان بررسیهایی به عمل آورده و نتایج حاصل را گزارش کرده است. هانت نیز نتایج تحقیق خود را دربارهی رفتار جنسی در مردان و زنان در مقایسه با بررسیهای کینزی، در خلال سال 1969 در کتابی به نام «رفتار جنسی» نگاشت و در اوایل دههی 1970، آن را منتشر کرد. حاصل مقایسه پژوهشهای هانت و کینزی بیانگر آن است که در آمریکا، در دهههای اخیر آمیزش جنسی قبل از ازدواج رواج یافته، از تفاوتهای نقش جنسی زنان و مردان کاسته شده و تفاوت ارضای تمایل جنسی در طبقههای اجتماعی مختلف از میان رفته است. هانت در 24 ایالت از ایالات متحدهی امریکا تحقیق کرده است که در آن 982 مرد و 1044 زن شرکت داشتند. از این عده،90 درصد سفید پوست،10 درصد سیاهپوست،
مفاهیم بنیادین در رفتارشناسی جنسی
الف ـ جنسیت یا تمایل جنسی
ب ـ هویت جنسی
ج ـ نقش جنسی
آموزش و تربیت جنسی
الف- ضرورت ابتنای رفتار جنسی بر تربیت جنسی
ب- حدود و ثغور آموزش و تربیت جنسی
ج- تربیت جنسی پیش از ازدواج
معناشناسی «رفتار جنسی»
71 درصد متأهل، 25 درصد مجرد و 4 درصد، مدتها قبل ازدواج کرده بودند (همان: ص276). در نتایج حاصل از تحقیق هانت، افزایش آمیزش جنسی قبل از ازدواج در آمریکا، بیانگر آن است که جامعهی آن زمان امریکا تا حدودی نسبت به گذشته، از آزادی رفتارهای جنسی بیشتری برخوردار بوده است.
Design By : Pichak |