سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

به بهانه تدریس آرکتایپ هرمس در کلاس امروز مردشناسی خانه توانگری و اشاره به اینکه هرمس ریشه هرمنوتیک است، این مطلب رو اینجا میذارم که بخشهایی از مقاله «چیستی هرمنوتیک» آقای صهبا سهیل است. مقاله کامل رو اینجا بخونید.

‏به‎معنای علم تفسیر، تعبیر و آیین تفسیری کتاب مقدس، به‌کار رفته است، که از فعل یونانی «Hermeneuin» به‎معنای”تفسیرکردن“ و معنای اسمی آن «Hermeneia» یعنی«تفسیر» اشتقاق یافته است.

این واژه به هرمس خدای پیام رسان یونانیان ارتباط روشنی دارد، هرمس؛ خدای یونان باستان، رسول و پیام آور خدایان، خالقِ سخن و تفسیر کننده خواسته‏های خدایان برای مردمان پنداشته می‏شده است. یونانیان به هرمس«کشف زبان و خط» را نسبت داده و همین‎طور فرایند«به فهم در آوردن» اشیا را کار او میداند. در اساطیر یونان هرمس همان ایزدی است که در اساطیر روم به مرکوری معروف بوده و او فرزند زئوس و مایا است. صفات و کارکرد او در اساطیر یونان بسیار متناقض و پیچیده است:

رسانده است.

آموخت.

آورد.

نویسد: «هرمس برروی باد مینشسته و در مدت زمان کوتاهی همة دنیا را طی میکرده است، او در اولین روز زاده شدنش گله‎ای از آپولون ربود آنگاه چنگ را آفرید و نیز گله‎ای آپولون را برای خدایان قربانی کرد». هیدگر میگوید هرمس آورنده تقدیر بشر است ونیز آشکار کننده آن.

رفته است، بعدها برای تفسیر متون ادبی به‌کار رفت؛ الینورشافر: «آتنیهای قرن پنجم قبل از میلاد که ارادت خاصی به ایلیاد و اودیسة هومر داشتند بسیاری از مفاهیم آن‎را به دلیل آن‎که لهجههای فراوان روستایی در متن بکار رفته بود، دریافت نمیکردند. لاجرم به تفسیر نوشتههای هومر میپرداختند» که در قرن اول قبل از میلاد نیز جمعی از متفکران در مدرسه اسکندریة یونان به تأویل‎های تمثیلی آثار هومر دست میزدند.

هرمنوتیک از دوران کهن به‌‌‌عنوان روش تفسیر متون در بین مسیحیان و مسلمانان مطرح بوده است، و این روش تفسیری از جانب متفکران نظیر کلادینوس، آگوست ‎ولف، شلایرماخر، ویلهم‎دیتای، هایدگر و گادامر ازحیث تعریف، رویکرد، مفهوم، رهیافت، نتیجه، قلمرو و هدف تمایزهای پیدا کرده و مفاهیم تفسیری مختلف از آن ارایه داده‌اند.

ادامه مطلب...

نوشته شده در جمعه 88/11/2ساعت 11:30 عصر توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

اسلایدهای درس قیام حضرت حسین (ع) برای استفاده علاقه مندان

53 اسلاید ناب بر اساس 14 منبع معتبر تاریخ اسلام

نوشته شده در جمعه 88/10/4ساعت 3:0 عصر توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

<      1   2   3      
Design By : Pichak