سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

ششمین جلسه از برنامه ایمان و توانگری به لطف خداوند در اولین روز پاییز در خانه شهریاران جوان برگزار شد. اساتید مهمان در این جلسه  استاد سهیل رضایی و مهندس هاشمی بودند. خلاصه کوتاهی از برنامه دیشب تقدیم میگردد. 

ایمان و توانگری دکتر شیری

برنامه اول- ایمان وتوانگری (مدرس : دکتر شیری ) 

انسان باید رژیم فکر هم داشته باشد :

ü      آدمهای بزرگ در زندگی به هر جایی نمیروند با هر کسی مانوس نمیشوند .

ü      در هر برهه ای برای خودشان تعریفی دارند

بنابراین دلیلی ندارد هر کتابی را بخوانیم یا پای صحبت هر کسی بنشینیم همانگونه که از بیماری خطرناک خود را محافظت میکنیم باید خود را از همنشینی با افراد منفی باف نیز دور نگه داریم. 

محورهای زندگی انسان:

من و والدینم........................................مرحله ای که به دنیا می آییم و امنیت کامل داریم .

من و دنیا........................................مرحله ای که وارد دنیای آموزش و ساختن میشویم.

من و خویشتن.......................... مرحله که برای خود از خدا امداد میطلبیم و قصد شناختن خود را داریم.

از خویشتن تا خدا.......................مرحله ای که رابطه خویشتن و خدا را تبیین میکند.

مردان در تجربه های معنوی و عاطفی خود به شدت به مردان بزرگ احتیاج دارند درحالیکه برای کمال یافتن معنوی نیازمند به زنان بزرگ هستند.

باید این را یاد بگیریم در هر مرحله متناسب با همان مرحله دعا کنیم اگر معنی دعایی را درک نمیکنیم اصراری برای خواندن آن نداشته باشیم و دعا را به فراخور درک خود انتخاب کنیم .

 برنامه دوم – ایمان ورستگاری (مدرس : استاد سهیل رضایی )

ایمان وتوانگری نقطه ی مشترکی دارند که رستگاری نامیده میشود.رستگاری در مراحل مختلف زندگی تعاریف خاص خودش را دارد. برای رستگاری باید صادقانه حقیقت را دید و مرزها را تشخیص داد. رستگار شدن شجاعت و صداقت میخواهد .

اوج قدرت در نرم شدن قدرت است زیرا قدرت سخت شکننده است در رستگاری باید همتی بلند داشت که بتوان به وسیله آن از علایق و تعصبات بی فایده دست کشید.

دروغ ها به سادگی ما را مجاب میکنند اولین مرحله دروغ گفتن آن است  که خودمان به خودمان دروغ بگوییم درحالی که باید با صداقت ضعف ها و کمبود های ذاتی خود را قبول کنیم . هر جا که دروغ می آید ضعف وارد میشود و ما با گفتن دروغ به دنبال راه فرار میگردیم. اعتقاد به گفته هایمان باعث میشود تا هیجان ما در گفتن کلمات کمتر شود زیرا صداقت فشار زیادی برای گفتن حرفهایمان نمیخواهد. اجازه دهیم همه با حقیقت خود زندگی کنند. نباید کسی را وادار کنیم که خود را به خاطر ما عوض کند هر کس که باحریت و آزادگی نظرش را بیان کند تاثیر کامل خود را هم میگذارد .

نیچه میگوید : اگر به حقیقتی دست پیدا کردی حتما آنرا بگو مهم نیست کسی آنرا قبول کند یا نه سالها بعد به حقیقت گفته های تو میرسد.

ما با بسیاری واقعیات در ارتباط هستیم که حقیقت وجودی آنها را تشخیص نمیدهیم و همیشه  دوست داریم کسی آنرا تایید کند تا ما آنرا قبول کنیم .

سنت آگوستین : ایمان یعنی باور آنچه که نمیبینی و پاداش آن دیدن آن چیزیست که باور کرده ای.

آدمهایی که به رستگاری رسیده اند انرژی درونی دارند که حتی بدون کلام در ما تاثیر میگذارد ماندگاری امام حسین در میان مردم پس از 1400 سال به  دلیل این است که با در آغوش گرفتن مرگ به رستگاری رسید.

ü      رستگاری قدرت پذیرش میخواهد.

ü      دین مسیر رستگاری را نشان میدهد. 

ایمان و توانگری

برنامه سوم : ایمان و توانگری (مدرس : آقای مهندس هاشمی )

ایمان و توانگری بالهای رستگاری انسان است . بی نیازی و استغنا جوهره ی ایمان است.

سه مولفه ی پایه های ایمان است:

ü      دروغ نگفتن

ü      وفای به عهد

ü      امانتداری

آنچه باعث میشود روح ارتفاع پیدا نکند 5 خصلت است :

ü      کبر

ü      حسد

ü      بخل

ü      ریا

ü      کینه

 اگر به دنبال رستگاری از زاویه ایمان و توانگری هستیم نیازی به ظاهر سازی نداریم.

ایمان و توانگری

در حاشیه :

  دیشب هم مانند شبهای قبل غرفه های نمایشگاه کتاب ، اکرام ایتام و پیام امید برپا بود.

 برنامه امشب:

سه شنبه 2 مهر ( شب قدر23) : معنویت مدرن دکتر ادبی / خردهای افسردگی دکتر شیری /

محل برگزاری : خ استاد نجات اللهی (جنوبی ) ، نرسیده به خ کریم خان ، جنب خ ورشو ، خانه شهریاران جوان


نوشته شده در سه شنبه 87/7/2ساعت 7:11 عصر توسط شیما نادری نظرات ( ) | |

الف) اسطوره مردان هرمس:

هرمس، حقه باز و شیاد بود. او خدای جوانی بود که هر کاری که او را سرگرم می کرد یا می توانست او را بخنداند، را درست می دانست، هرچند آن کار با دروغگویی و دزدی انجام شود. از آنجایی که هرمس پیام رسان خدایان بود، او نماد حرکت تند و سریع، تفکر تند و سریع بود. او سخنوری ماهر بود که از کلمات خیلی فصیح و روان استفاده می کرد.

او خدای «خوش شانسی» و «غیر قابل پیش بینی بودن» است. او خدای سفرها است. او تنها خدایی است که می تواند به دنیای زیرین و قلمرو هادس، حوزه سکوت، خاموشی و مرگ ( ناخودآگاه) سفر کند.

این نشان می دهد که اعماق ناخودآگاه تنها توسط کسانی قابل دسترسی است که خودشان را خیلی قبول ندارند یا به سختی می پذیرند. از آنجایی که هرمس پیام رسان خدایان، بسیار حقه باز بود، توصیه می شود که فرد باید مواظب پیامهای حدس و گمانی باشد.      

رومیان، هرمس را با نام « مرکوری» (Mercury) می شناسند.

ب) نظام کنترل عاطفی مردان هرمس:

  بازی، تفریح، شادی و توانایی شوخ طبعی افراد، برای ارتباط عاطفی و فراموشی تعهدات اجتماعی، از جمله نظامهای کنترل عاطفی مردان هرمسی است. این کارها استرس را در ما کاهش می دهند و به توانایی های خلاقانه ما جان تازه ای می بخشند.

ج) هدف زندگی مردان هرمس:

هدف زندگی یک مرد هرمسی رسیدن به زندگی مادی در این دنیا است و می خواهد همان طور که سایر مردم به دنیا نگاه می کنند، او هم همان طور دنیا را می بیند، به آن برسد.

د) سایه مردان هرمس:

 مردان هرمسی مانند یک بازیگر، می توانند دیگران را فریب دهند. اغلب یک مرد هرمسی، تظاهر به «زئوس بودن» می کند. مردان هرمسی نمی توانند ارتباطی را بوجود آورند. آنها به اطراف و جوانب خیلی از چیزها نگاه می کنند و نمی توانند توجه خود را بر روی شخص خاصی متمرکز نمایند.               ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه 87/7/2ساعت 3:57 عصر توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

آقای رسولی زحمت کشیدن و مطالب زیر رو درباره خدابانوی آتنا ترجمه کردن و فرستادن. جا داره که دوستان علاقه مند نظرات خودشون رو راجع به این مطالب در مقایسه با دانسته هاشون در اختیار بقیه هم قرار بدن. با سپاس

الف) اسطوره زنان آتنا :

 آتنا ایزدبانوی شهرها، ارتش، استراتژی ها و ترفندهای سیاسی، صنایع ( مانند: بافندگی، سفالگری، فلزکاری و ...) است.

او هم از مردان قهرمان حمایت می کند و هم آنها را راهنمایی می کند. مثلاً Perseus, Jason, Odysseus , Hercules  

حیوانات مورد علاقه آتنا: جغد (Owl)

رومیان، آتنا را با نام مینروا « Minerva » می شناسند.

ب) نظام کنترل عاطفی زنان آتنا:

- پیش بینی وحشتناک در آینده 

 آتنا هنگام تولد زره پوشیده بدنیا آمد. انرژی آتنا بیشتر صرف نگرانی، ترس، حالت گوش بزنگی (Vigilance) و دفاع می شود. وقتی شما برای دوچرخه سواری کلاه کاسکت می پوشید، وقتی موقع استفاده از سیگار ، فیلتر بکار می برید و آن را مرتب عوض می کنید، وقتی شبها درب خانه تان را قفل می کنید ، آتنا در شما فعال است. آتنا با وجود اینکه انرژی کمی دارد ولی بی پروا (جسور و بی ملاحظه) یا شاد و سرحال است.

 ج) هدف زندگی زنان آتنا:

- رسیدن به کمال

- قضاوت کردن

- انتقاد کردن

- وظیفه شناسی و با وجدان بودن

- تمیزی و مرتب بودن

- صرفه جویی

- خانه داری

 زن آتنا ، انتقاد کننده است؛ او انتقاد نسبت به دیگران را بیان می کند، اما خود انتقادی در او بیشتر از انتقادی است که او از دیگران می کند. او چیزهایی در اختیار دارد تا در زندگی خط مشی مشخصی داشته باشد: « عشق » و « کمال » به طور توأم.

او انتظار دارد که عشق را تنها در یک رابطه کامل و در یک خانه کامل، احساس کند.

د) سایه زنان آتنا:

 انرژی زیاد و بیش فعالی زنان آتنا تبدیل به بدبینی یا ترس مرضی( فوبیا) می شود.

مشکلات اخلاقی زنان آتنا، این است که آنها نمی توانند با افرادی که قانون شکنی می کنند کنار بیایند. این حالت همان حالت « با اخلاق بودن» نیست. اخلاق باعث احساس همدردی و دلسوزی در فرد می شود.

ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه 87/7/2ساعت 3:51 عصر توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

به لطف الهی پنجمین جلسه برنامه ایمان وتوانگری در شب بیست و یکم ماه رمضان و شب شهادت حضرت علی (ع) در خانه شهریاران جوان برگزار شد. خلاصه کوتاهی از برنامه دیشب 31/6/87 تقدیم میگردد:

 برنامه اول- ادامه بحث سایه ها و نقابها ( مدرس: دکتر شیری) 

نقاب چیست؟ منظور از نقاب این است که ما در هر محیط رفتار و پوششی مناسب آن محیط داریم مثلا در محیط کار یک پزشک ، هنگام پیاده روی  صبحگاهی یک ورزشکار ، در مهمانی با لباس رسمی هستیم ولی در هر صورت همان شخصیت خود را داریم که این لازمه زندگیست.

سایه ها که همان صفاتی هستند که ما انکارشان میکنی همانند توپی هستند که میخواهی آنرا به زور زیر آب نگه داری . کافیست بپذیری که تو هم جاه طلبی در این صورت رهایت میکند.

ما معمولا اجازه نمیدهیم اطرافیان از نقش خود بیرون بیایند در صورتیکه باید اجازه دهیم که شخصیت های گوناگون خود را نشان دهند کودک خود را زندگی کنند.

سایه سازی چگونه رخ میدهد؟
کوشش برای بی نقص بودن بهای گزافی دارد آدمهای بی نقصی که از ناراحتی های گوناگون رنج میکشند و حتی نمیتوانند برای خود دعا کنند و همه رویاهای خود را دفن میکنند.

خیلی از زنان و مردان مقاوم و جدی نیاز به بخشش و عطوفت دارند در بطن هر انسانی فرشتگانی وجود دارند که تنها آرزویشان این است که زاده شوند.

ما از بهشت های خود رانده میشویم بنا نیست در بهشت لنگر بیاندازیم .

واکنش افراد به بیرون رانده شدن از بهشت متفاوت است :

ü      غصه خوردن و نق زدن و این و آن را مقصر جلوه دادن

ü      تفکر و تجزیه و تحلیل

ü      سریعا دست به عمل جدید زدن

ü      درد تجربه را گرفتن و آنگاه دست به عمل زدن

اولین بهشتی که به ما داده شده سلامتی است و نباید از بهشتهایمان غافل شویم زیبایی ، و سلامتی جسمانی و روح و روان بهترین بهشت هایی هستند که ماداریم  ولی قدر آنرا نمیدانیم . بهشت های بعدی که خیلی مهم هستند مثل خانواده خوب ، پدر ، مادر ، خواهر و برادر و یا همسر و فرزندان خوب خود بهشت هایی درروی زمین هستند که خدا به ما داده و سپس ثروت و فراغت و آرامشی که در زندگی داریم نیز بهشتهایی هستند در زندگی ما . در مصیبتها شاید حکمتی در گرفته شدن بهشت ما باشد و ممکن است که خدا بهشت بهتری به ما بدهد .

 جامعه نق نقو! همیشه همه کس را مقصر میداند نود درصد آدمها کارشان نق زدن است بدون اینکه خود را مقصر بدانند.تنها ده درصد جامعه هستند که با مشکلات به صورت عقلانی و صحیح برخورد کرده و دوباره به زندگی باز میگردند.

اتفاقات پس ازافسردگی:

ü      انزوا

ü      دریافتن خرد افسردگی (دقت در نشانه ها )

ü      پذیرفتن سهم خود

ü      آشتی با زندگی

 

ایمان و توانگری دکتر شیری

  برنامه دوم : حضور سرکار خانم عرفان نظرآهاری

سرکار خانم نظرآهاری دیروز مهمان برنامه بودند و دقایقی را خدمتشان بودیم که با خواندن اشعاری با مضامین معنوی، لطافت خاصی به برنامه بخشیدند. 

سرکار خانم عرفان نظرآهاری

 برنامه سوم ـ علی بعد از پیامبر (مدرس : حجة الاسلام دکتر ادبی)

از ابتدای ماه مبارک رمضان تا روز بیستم انسانها خالص تر میشوند و زمانی که وارد شبهای قدر میشویم از خلوص قلبی به سمت عشق حرکت میکنیم و دراین سیر انسانها عاشقتر میشوند .در شبهای قدر اختیار در دست ماست در مذهب شیعه جبر نداریم و اختیار هم به صورت کامل نزد انسانها نیست.از شب نوزدهم تا شب بیست و یکم فرشته ها درحال کتابت احوال انسان هستند و از شب بیست و یکم تا شب بیست و سوم براساس دعاهای ما به اختیار ما دعاها رقم میخورد در شب بیست و سوم آنچه رقم خورده مهر میشود و تا سال آینده کلیاتش بسته میشود .

خداوند به همت بندگانش مینگرد اگر توانسته باشیم دل صاحب خانه را به دست آوریم برکت های الهی از آن ما خواهد شد.

در این شبها بسیار صدقه دهید و توجه داشته باشید صدقه تنها صدقه مالی نیست میتوانید به هر نوعی که از دستتان برمی آید صدقه دهید(یاد دادن درس، کمک کردن در انجام کارها و ...)

پیامبر اکرم (ص) درسن چهل سالگی به پیامبری مبعوث شدند هیچگاه از خودمان پرسیده ایم که ایشان در این چهل سال چه کرده اند که چنین رسالت عظیمی را عهده دار میشوند؟حضرت پیامبر در طول این چهل سال پیراستگی درونی  داشته اند.حضرت علی (ع) فرمودند:  من میدیدم پیامبر قبل از چهل سالگی تفکر و عبادت میکرد.

عبادت یعنی کار. اول ما عمل کنیم بعد از پرودگار تقاضا کنیم . امیرالمومنین در سن کودکی و نوجوانی بود که پیامبر او را وصی خود خواند .

عصمت یک طیف است، از کمرنگ تا پررنگ. پیامبران و امامان مثل ما بشر هستند ، در میان مردم زندگی کرده اند و همانند باقی افراد دغدغه هایی دارند . حتی شیطان هم به سراغ انبیا میرود و قصد دست بردن در وحی را دارد اما انبیا دستش را پس میزنند . عصمت یعنی میتوانم اشتباه کنم اما حتی نزدیک اشتباه هم نمیشوم .

خداوند هر کدام از ما را برای یک راه و یک مسیر انتخاب میکند خودش  صورتگری میکند و تونیز در این نقش میمانی این یعنی” فتبارک الله احسن الخالقین“

فتبارک الله برای تمامی آدمیان است و خداوند در میان آدمها فرقی نمی گذارد این فرق و حجاب را ما خود میان خودمان و خداوند ایجاد میکنیم و تنها خودمان قادر به برداشتن این حجاب خواهیم بود .

پیامبر به این دلیل حضرت علی (ع) را اتنخاب میکند که ایشان از کودکی مراقب رفتار خود بوده و  این حجاب برای او وجود ندارد.

بزرگترین آموزگار سنت ،پیامبر است و بزرگترین دانش آموخته و مرید حضرت علی است.

پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) میفرماید : تو برای من به منزله ی هارونی برای موسی.

 

ایمان وتوانگری دکتر شیری

برنامه چهارم – مراسم شب احیا

در حاشیه:

دیشب یکی از شلوغترین شبهای برنامه ایمان و توانگری بود تا جایی که تمام صندلی های  سالن پر شده بود تعدادی از دانشجویان جای خود را به مسن ترها دادند و بر روی زمین نشستند.

ایمان و توانگری

غرفه کتاب و موسسه خیریه پیام امید همچنان به فعالیت خود ادامه داد، همچنین غرفه اکرام تعدادی از فرزندان ایتام منطقه محروم بشاگرد را به حامیانی سپرد که دیشب مهمان مراسم احیای شب بیست و یکم بودند امید آنکه سنت یتیم نوازی مولای متقیان حضرت علی (ع) همچنان ادامه داشته باشد. 


نوشته شده در دوشنبه 87/7/1ساعت 6:46 عصر توسط شیما نادری نظرات ( ) | |

<   <<   6      
Design By : Pichak