سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























کانون مطالعاتی خانه توانگری

جلسه فردا ساعت 10:30 الی 14 در فرهنگسرای دانشجو برگزار خواهد شد

در جلسه امروز دوشنبه مطالب زیر توسط حجت السلام برمایی و با حضور دکتر شیری در فرهنگسرای دانشجو ارائه گردید.

 اعمال معاویه :

- ایجاد رعب و وحشت (توسط عمرو عاص ،‌مغیره ، زیادبن سمیه )

- تلاش برای جانشینی یزید

- اسرافی گری و ساخت قصر و بارگاه

- اولین کسی که بر سریر پیامبر نشست

- اولین کسی که تیم محافظین تشکیل داد

زیادبن امیه ؟سمیه ؟ ابوسفیان ؟

مادر زیاد زنی درستکار نبود ، پدر زیاد را خود شناسایی کرد ،‌ به دروغ گفت که فرزند امیه است ولی ظاهرا فرزند ابوسفیان بوده . بعدها ابوسفیان زیاد را فرزند خود معرفی کرد معاویه صمیمیت بسیاری با زیاد بن امیه داشت،‌او را حاکم عراق کرد ،‌نه سال با رعب و وحشت در عراق حاکم بود ، به کشتن شیعیان و قطع دست و پای طرفداران حضرت علی اقدام می کرد ،‌معاویه از بابت زیاد که قدرتی هم داشت نگران جانشینی خود بود اما وی در سال پنجاه و سه درگذشت ، ‌مغیره بن شعبه حیله گر و زن باره بود به امارت کوفه گماشته شد ، برای خود شیرینی پیشنهاد ولیعهدی یزید را به معاویه نمود، عمرو عاص فاتح خود رای مصر در عصر عمر از سال سی و هشت بعد از قتل محمد بن ابوبکر تا سال چهل و سه حاکم مصر ، معاویه به شدت از عمروعاص می ترسید به همین خاطر حکومت مصر را به شرط اطاعت بی قید و شرط از خود به عمروعاص واگذار کرد . در زمان معاویه توهین و سب امیرالمومنین رایج شد طوری که آن را جزو سنت انگاشته و اگر یادشان می رفت قضایش را به جا می آوردند . امام حسن کرارا اعتراض نمودند تا بالاخره معاویه با تطمیع جعده به همسری پسرش و پول وی، را به قتل امام حسن ترغیب کرد. علی رغم معاهده صلح با امام حسن حجربن عدی را (فرماندار قادسیه ، فرمانده ی امیرالمومنین در صفین و نهروان) به قتل رساند. فشار مالی به علویان وارد می کردند ، بنی هاشم را با ترفند این که دست و دلبازید ترغیب به بخشش اموال می کردند که امام حسین از این امر جلوگیری کردند . از طریق افراد موجه به نفع امویان فرهنگ سازی نمود : انواع حدیث و داستان ، احادیث مخدر ، احادیث به نفع امویان ، رواج تفکر جبریه ، رواج تفکر مرجئه .

تفکر مرجئه : امیدواری به رحمت خداوند، هر کسی هر گناهی کرده باید به رحمت خدا امید داشته باشد ،‌

تفکر جبریون : هر چه پیش آمده خواست خدا بوده و ما نباید کاری بکنیم،

مقدسین: توجه بیش از حد به به فرعیات دین و درست انجام دادن آن .

خیزش معاویه

معاویه برای آماده کردن موقعیت جانشینی پسرش یزید : یزید مردی شراب خوار ، زن باره و عشرت طلب بود (در تقسیم بندی تایپ های شخصیتی بولن-یونگ دیونیسوس است) بود و وجهه ی خوبی در میان خواص و عوام نداشت و معاویه برای تغییر چهره، او را به فرمانداری قسطنطنیه گماشت ،‌او را به حج فرستاد ، یزید به عنوان فرمانده ی سپاه مسلمین سپاه را ترک کرده در دیر مران  به دیدار معشوقه اش رفت که نتیجه نابودی سپاه مسلمین بود. بیعت گرفتن برای یزید در مدینه و شام جنبه ی استراتژیک داشت ، یزید در مدینه مجلس شراب خواری بر پا کرد ، زیاد در پاسخ نامه ی معاویه برای گرفتن بیعت چنین گفت : یزید صدای همه ی بنی امیه را درآورده ، یزید را وادار کن تا یکی دو سال مراعات شرعیات را بنماید .   ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه 87/10/17ساعت 1:52 صبح توسط سیمین غروی نظرات ( ) | |

بسم الله الرحمن الرحیم 

خلاصه ای از جلسه ی سوم تقدیم میگردد:

این جلسه نیز با حضور دکتر شیری و حجت الاسلام برمایی در فرهنگ سرای دانشجو برگزار شد. ابتدا پاسخ دو سوال توسط حجت الاسلام برمایی داده شد.

سوال اول : آیا قمه زنی حرام است ؟

با توجه به آیه ی صدو چهار سوره ی بقره که خداوند برای جلوگیری از استهزاء مسلمین نوع صحبت کردن آنها را تذکر می دهد،‌اگر عملی باعث استهزاء و تمسخر مسلمین بشود انجامش صحیح نیست .

سوال دوم : چرا خداوند در قرآن تکلیف ما را در مقابل حضرت علی مشخص نکرد ؟

بعد از پیامبر وجه و تصویر پیامبر را مخدوش کردند اگر اسم حضرت علی در قرآن هم ذکر می شد با او هم چنین می کردند .      ادامه مطلب...

نوشته شده در دوشنبه 87/10/16ساعت 4:24 عصر توسط سیمین غروی نظرات ( ) | |

عناوین زیر توسط حجت السلام برمایی در این جلسه مطرح شدند:

در سال نهم هجری قطعنامه ی منا شامل دستورات مختلف از جمله چهارماه مهلت به پیمان شکنان برای موحد شدن یا جنگ در مقابل پیامبر به این هدف که بت پرستی از جزیره العرب محو شود،صادر شد. این قطعنامه توسط حضرت علی(ع) در منا خوانده شد.

بعد از این پیامبر از بزرگ مسیحیان به اسلام دعوت کرد و ایشان نپذیرفتند و پیامبر را به مباهله دعوت کردند در این مباهله پیامبر با دخترش فاطمه ، حسنین و حضرت علی حضور یافتند در نتیجه تسلیم شدن مسیحیان بود .

نزول آیه ی تطهیر و جریان حدیث کسا ء 

در آخرین سال زندگی پیامبر حجه الوداع که در بازگشت از آن پیامبر حضرت علی را به عنوان جانشین خود طی خطبه ی غدیر اعلام کرد . همه با علی بیعت کردند و به وی تبریک گفتند . پیروزی در جنگ تبوک بدون خونریزی که آخرین جنگ پیامبر بود .

پیامبر در سن شصت و سه سالگی بدرود حیات گفت.

 انصار جلسه ای را بدون حضور علی (ع) تشکیل دادند و ابوبکر را به عنوان جانشینی پیامبر انتخاب کردند. حضرت علی در نهج  البلاغه اعلام می دارد که از ترس رخنه در اسلام به این انتخاب اعتراضی نمی کند ابوبکر سعد بن اباده را سرکوب می کند ، فدک منبع در آمد دختر پیامبر را مصادره می کند به مخالفین مسلمان خویش حقوقی پرداخت نمی کند

در زمان ابوبکر پیامبران دروغین سرکوب می شوند حمله ی مقدماتی به روم و شکست اولیه ایشان صورت می گیرد ابوبکر در پایان عمر خویش پیشنهاد خلافت عمر را می دهد و رضایت انصار و مهاجر را جلب می کند باز علی را به حاشیه می رانند و عمر به خلیفگی می رسد.

بخش عظیم فتوحات در زمان عمر صورت گرفته، تعیین قاضی ، تعیین تاریخ هجری ، بنای شهر های نظامی ، صرف درست صدقات و خراج ، از خدمات عمر است با این حال عمر بنیانگزار تبعیض نژادی است و اصطلاح والی یا مسلمین غیر عرب در زمان عمر رایج شد . عمر در مورد معاویه سهل انگاری می کند و دسته آخر به دست فیروز (فیروز مسلمان غیر عرب )  به قتل می رسد.

باز جلسه ای تشکیل می دهند تا علی را از حق خویش محروم کنند شرط خلافت را عمل به دستورات خدا ، پیامبر و روش شیخین می گذارند با علم به اینکه علی شرط سوم را نمی پذیرد با این ترفند عثمان به خلافت می رسد .

بعد از چندی عثمان همه ی امرا را تغییر داده و خویشان خود را جایگزین می کند در این میان فقط معاویه ابقاء می شود. از جمله اعمال عثمان وارد کردن بدعت در دین ،‌ ‌بی انضباطی مالی، قتل ابوذر، ضرب و شتم عمار و عبدالله بن مسعود ،‌تبعید یاران نزدیک حضرت علی به شام می باشد. عثمان در زمان خود رفتار فرعونی را تجدید کرد و با تحقیر صحابه باعث تنش در فضای عمومی جامعه شد .

از مصر و بصره و کوفه کسانی شورش می کنند که با وساطت علی آرام می گیرند.با ادامه پیدا کردن اعمال خودرایانه ی والیان عثمان بار دیگر شورشیان به دارالخلافه حمله کرده و علی رغم دفاع حضرت علی و حسنین از خلیفه، عثمان را به قتل می رسانند.

در ادامه این مباحث در جلسه امروز یکشنبه 15/10 به زندگی امام علی(ع) و خلافت امام حسن(ع) پرداخته می شود.

 

 

 

 در قسمت دوم برنامه حجت الاسلام واحدی سخنرانی در رابطه با خرافه زدایی داشتند.

ادامه مطلب...

نوشته شده در یکشنبه 87/10/15ساعت 3:26 عصر توسط سیمین غروی نظرات ( ) | |

جلسه ی اول مراسم محرم با حضور آقایان دکتر شیری و حجت الاسلام برمایی در فرهنگسرای دانشجو  برگزار شد .

اهداف بحث :

- دلیل یابی تحریف انقلاب عاشورا

- بررسی میزان خردمندی در اجرای پروژه های عاشورایی

حضرت علی (ع) می فرمایند : هیچ حرکتی نیست که محتاج آگاهی نباشد .

انقلاب امام حسین در راستای حرکت موحدانه ی انبیاء از آدم تا خاتم است . برای بررسی عوامل اصلی و فرعی انقلاب عاشورا ابتدا پیشینه ای از وضعیت جزیره العرب ، ساکنین آن ،‌قبل و بعد از بعثت ارائه شد .

ساکنین جزیره العرب

بخشی از آنان از نسل عدنانیان و حضرت اسماعیل و موحد بودند و با ورود خرافه پرستی توسط عمربن لحی به بت پرستی سوق داده شدند و تا قبل از بعثت پیامبر در جاهلیت به سر می بردند (منظور از جاهلیت فقر آموزه های فرهنگی است).

بیوگرافی پیامبر

اجداد پیامبر همه موحد بودند. عبدالمطلب در قبیله ی خود حدود الهی را اجرا می کرد. پیامبر پس از مرگ پدر و مادر تحت تکفل عبدالمطلب و ابوطالب قرار گرفت ،‌ در نوجوانی ملاقات با بحیرای یهودی ،‌وجود نشانه های توحیدی از کودکی ،‌در جوانی حلال مسائل (میانجیگری در جنگ فجار ، عقد حلف الفضول ؛‌ اولین لایحه ی جهانی حقوق بشر، حکمیت و نصب حجرالاسود ) تیپ شخصیتی زئوس پیامبر (ص)،‌ معاملات و تجارت موفق ، ازدواج با خدیجه ، چله نشینی در غار و آمادگی برای بعثت. 

بعثت

برگزیده شدن به پیامبری در چهل سالگی ،‌ماجرای یوم الدار ؛‌ دعوت خویشان و مسلمان شدن حضرت علی در ده سالگی و معرفی حضرت علی به جانشینی خویش ،‌علنی شدن اسلام ،‌سیزده سال سختگیری به مسلمین توسط مشرکان مکه ،‌آزار نو مسلمانان ،‌حمایت ابوبکر و عمر از پیامبر ،‌محاصره اقتصادی ،‌ حمایت مالی و عاطفی خدیجه از پیامبر ، فوت خدیجه و ابوطالب دو حامی پیامبر ، مهاجرت یاران به حبشه ، یارگیری از اهالی مدینه ،‌لیله المبیت و خوابیدن حضرت علی به جای پیامبر ، خروج پیامبر از مکه به همراه ابوبکر .

استقرار پردردسر در مدینه

عقد اخوت ، پیمان با یهود ، تغییر قبله ، ‌وجوب روزه .

جنگ ها

جنگ بدر ؛‌ اولین سیلی اسلام به مشرکان و کشته شدن ولید - عتبه - شیبه که باعث اعتبار مسلمانان و تزریق مالی به ایشان شد ،‌تشکیل شورای جنگ .

جنگ احد و خونخواهی ابوسفیان؛ شکست مسلمانان و شکاف اعتقادی .

جنگ خندق؛ ابتکار سلمان و حفر خندق ، مبارزه ی حضرت علی با عمربن ابدود (مقابله ی همه ی اسلام با همه ی کفر) ابتکار پیامبر برای برخورد با یهودیان عهدشکن ، اخراج یهودیان و دفع فتنه ی ایشان .

صلح حدیبیه

فرصتی برای ترویج اسلام و پیمان آزادانه با قبایل ، دعوت جهانی .

فتح عظیم

فتح مکه بدون خونریزی ،عفو عمومی اهالی مکه توسط پیامبر ، مسلمان شدن ابوسفیان .

پیامبر بیست و سه سال تلاش کرد تا زنگار جاهلیت زدوده شود و با قدرت از سر تقصیر دشمنان خود گذشت و بدون خونریزی شهر دشمنان خویش را فتح کرد و آنان را آزاد کرد . حال ببینیم فرزندان آزادشدگان بعد از چندی با نزدیکان و عزیزان وی چه کردند .

 


نوشته شده در شنبه 87/10/14ساعت 12:41 عصر توسط سیمین غروی نظرات ( ) | |

 
شروع برنامه جمعه 13 دیماه الی جمعه 20 دیماه ساعت 18 الی 20( روزهای تاسوعا و عاشورا ساعت 10 الی 14)
محل : آمفی تئاتر فرهنگسرای دانشجو واقع در خیابان 21 یوسف آباد ، پارک شفق
شوری که در پس آن شعوری نباشد ، شاید همان بت پرستی باشد...

نوشته شده در چهارشنبه 87/10/11ساعت 11:43 صبح توسط سمیرا موسوی نظرات ( ) | |

<      1   2   3   4   5      >
Design By : Pichak