کانون مطالعاتی خانه توانگری
هرمس,فرزند زئوس خدای خدایان و مایا دختر اطلس معادل خدای عطاردmercuryدر افسانه های رومی است.هرمس بدلیل ذکاوت وزیرکی ودایره گسترده ی استعداد هایش وتوانایی خارق العاده اش در ارتباطات دارای نام ها و مقام های زیادی است, چنان که نام وی در اکثر اسطوره های یونان و رم به چشم می خورد. هرمس پیغام آور پدرش زئوس در میان خدایان و خدا بانوان المپ بود.او خدای سخنوری, تجارت و بازرگانی ,میزان و اندازه گیری و پدر علم کیمیاگری و حامی ورزشکاران ,چوپانان, بازرگانان و دزدان بود.او راهنمای مردگان به دنیای زیرین بود و از معدود کسانی بود که هادس(هیدز)؛ خدای دنیای زیرین؛ اجازه تردد بین دنیای مردگان و زندگان را به او داد.پییشرفت تمدن غرب تا حد زیادی مدیون اوست واختراع سازهای زهی ,علم هیئت و نجوم , سیستم های اندازه گیری و الفبا را به وی نسبت می دهند. داستان اسطوره ای در اسطوره ها آمده مایا پس این که هرمس را در غاری به دنیا می آ ورد اورا در قنداقه ای پیچیده وسپس به خواب فرو می رود.هرمس پس از این که مادرش به خواب می رود از گهواره بیرون جهیده و به تسالی جایی که برادرش آپولو گله ی خود را در آنجا می چرانده می رود و پس از دزدیدن تعدادی ازگاوهای آپولو و پنهان کردنشان در غاری نزدیک شهر پیلوس در راه بازگشت لاک پشتی را شکار کرده و بعد از خالی کردن محتویات لاک آن به کمک روده های گاوی از که آپولو دزدیده بود برای اولین بار آلت موسیقی چنگ را اختراع می کند به سرعت نواختن آن را نیز فرامی گیرد. سپس به غار بازگشته و خود را در قنداقه اش می پیچید. پس از مدتی آپولو متوجه دزدیده شدن دام هایش می شود و به مایا اعتراض می کند که این کار هرمس, نوزاد اوست.مایا که می بیند فرزندش به آرامی در گهواره خوابیده این اتهام را رد کرده وبه همراه آپولو برای قضاوت پیش زئوس می روند.زئوس ربوده شدن دام ها توسط هرمس را دیده بود اما از آنجایی که ازهوش و تیزی و فریبکاری این دزد کوچک خوشش آمده بود لبخندی می زند و از هرمس می خواهد که دام های آپولو را پس دهد. در این هنگام هرمس چنگ خود را بیرون آورده و به طرز زیبا و سحر آمیزی مشغول نواختن آن می شود,آپولو خدای موسیقی به شدت تحت تاثیر نوای این ساز قرار می گیرد و برادرش را بخشیده و حاضر می شود در ازای گرفتن آن چنگ از دام هایش بگذرد.و بعد از آن این دو برادر رابطه ی دوستانه ای با هم برقرار می کنند. زئوس که به شدت تحت تاثیر هوشمندی و مهارت هرمس درارتباط با دیگران قرار گرفته بود او که کم کم به مرد جوان خوش اندام و خوش چهره ای تبدیل می شد را به عنوان قاصد دستورات خویش به سایر خدایان المپ قرار می دهد و به او مقام سایکو پمب ؛راهنمای مردگان به دنیای زیرین را نیز اعطا کرد.وبه او کلاه و صندل های بالداری را داد که با آن ها می توانست بر فراز آب پرواز کند. وی همچنین عصایی که دو مار روی ان در هم پیچیده بودند را به وی عطا کرد. هرمس به دلیل وظایفی که داشت همواره در حال تردد در راه ها بود و به همین دلیل مردم یونان باستان او را به عنوان خدای راه ها و حامی و محافظ مسافران مورد پرستش و تقدیس قرار می داده اند و با قرار دادن نشانه هایی سنگی در جاده ها و کنار دروازه ها به او احترام می گذاشته اند.این ستون هاhermsنامیده می شدند و در واقعا کلمه ی هرمس به معنای ستون هاست.البته در دایره المعارف بریتانیکا چنین آمده که هرمس مشتق از کلمه ی هرما( herma)است که نام سنگ چین هایی است که در دهکده ها مرزها را از هم جدا می کند یا برای نشانه گذاری به کار می رود هرما در یونانی به معنای صخره و سنگ نشانه گذاری است و گاهی نیز به عنوان سنگ محک کاربرد داشته است هرمس هیچگاه ازدواج نکرد اما در هر شهری معشوقه ای داشت وپدر فرزندان بسیاری از جمله پریاپوس و هرمافرودیت است.
هرمافرودیت فرزند وی از آفرودیت الهه ی عشق و زیبایی است در اسطوره ها آمده که او خدایی دو جنسی بصورت مردی خوش اندام وجذاب اما با بالا تنه ی زنانه بوده است.* نمادهای هرمس چنگ ستون گوسفند لاک پشت انواع کیف کلاه بال دار صندل بال دار عصایی با دو مار به هم تنیده سیاره عطارد خروس
برای نوشتن این مطلب ازآموزه های آقای دکتر شیری در کلاس های نماد ها واسطوره شناسی یونگ وبولن ونیز از سایت های زیر مدد جسته ام : http://www.men-myths-minds.com/Hermes-greek-god.html http://www.pantheon.org/articles/h/hermes.html http://www.tarotschool.com/ArticleHermes.htmlBack to Article Index یونگین ها به مردم یاد میدهند که از داستانهای مردمی و سینه به سینه قرنها فرهنگشون، به سادگی نگذرند و ببینند که پشت اون کلمات به ظاهر ساده و بچه گانه چه دانش کهن الگویی عظیمی نهفته است کتاب خانم فرنس ماری لوییزه فون با عنوان افسانه فردیت در افسانه پریان یا INDIVIDUATION IN FAIRY TAILS را خانم زهرا قاضی به زیبایی تمام ترجمه کرده اند. داستان طوطی سفید و حمام بادگرد و شاهزاده حسن پاشا و چند تا داستان دیگه در این کتاب بیان و تفسیر آرکتایپی شده است اتفاقا بارها به فرهنگ ایرانی نیز در این داستانها اشاره میکند . خانم نویسنده دستیار خود یونگ بوده است و بسیار در تبیین نظریات کارل گوستاو یونگ به جهانیان زحمت کشیده است... فرنس ماری لویی فرنس 1998-1915 بانویی آلمانی الاصل و رواندرمان سوییسی ، در سال 1933 یونگ را دیدار کرد و تا 1962 که یونگ از دنیا رفت با او همکاری کرد او بیش از 65000 خواب را تفسیر آرکتایپی کرده است. نامبرده بیست کتاب درباره روانشناسی آرکتایپی نوشته است که بیشتر در تم افسانه پریان نگاشته شده اند وی در 1968 در نظریه ای جنجالی ، به شباهت زنجیره های DNA و مفاهیم ای چینگ اشاره کرد شاید برایتان جالب باشد که بدانید یونگ به شباهت تام مفاهیم روانی و دنیای ماده رسیده بود و معنیش اینه که یونگ فهمیده بود مثلا حروف یا کلمات ، عینیتی در زندگی ما دارند. در درس فتوحات مکیه ابن عربی خدمت دکتر ادبی و استاد عجمی بودم که استاد عجمی ( صاحب خط معلی ) فرمودند :" هر حرفی شخصیت خودش را دارد و تاثیر خودش را بر کائنات، اساتیدی داشته ایم که انسانها را به شکل ترتیبی از حروف و کلمات میدیده اند و وقتی بیمار میدیده اند ، میفهمیدند که کدام حرف نابجا در روحش آمده یا کدام کلمه در متن این آدم جا افتاده است ، آنگاه با دادن یه کاغذ کوچک که چند تا حرف عجیب غریب روش نوشته شده بود ، فرد را درمان میکرده اند. یونگ نیز در سیر فکری خودش به چنین مفاهیمی رسیده بود. برای خود من خیلی جالب بود که جناب ابن عربی چنان در رسم الخط عربی قرآن دقت داشتند که مثلا در تبیین " لا اله الا الله "، در بخش " لا " گفته اند که لام مثل گیاه عشقه دور قامت الف یار میپیچد و بالا میرود و فنا میشود...من از استادم عجمی پرسیدم که یعنی اینقدر عربی بودن قرآن مهم است ؟ مثلا اگر پیامبر آلمانی بود باز هم این مفاهیم عظیم قابل اجرا بود و ایشان جواب حکیمانه ای فرمودند که " اگر بنا بود قرآن به زبان آلمانی نازل شود ، خداوند ظرفیتهای خاص به همین زبان میداد برای تجلی معانی عظیم " خانم لویی فرنس در همین راستا نیز دو کتاب دارند : Number & time - که در کتابخانه شخصی ما موجود است- و Psyche and matter من در کتابخانه شخصیم 8 کتاب با مضمون مشترک داستان پریان دارم که همه متعلق به این نویسنده و طبیب بزرگ است و مفاهیم روانشناسی یونگ را به زبان ساده بیان کرده است... * من خیلی اوقات مدیون شاگردانم هستم. از آرزوهام بود در زیر 30 سال که جناب علامه حسن زاده آملی را از نزدیک ببینم و باهر خزری من را با هادی فرزاد برادرم ،به منزل استاد در روستای ایرا از توابع لاریجان و دماوند برد و ساعتها در خدمت استاد بودیم و استفاده کردیم.خانم ریحانه تاجیک نیز من را با حجت الاسلام دکتر ادبی آشنا کرد که در بحثهای ابن عربی در ایران بسیار خوب کار کرده اند و الان کلی چیزهای خوب ازشون یاد گرفته ام . در فرصت تابستان به کسانی که مایل هستند عمقی بهتر به مطالعاتشان بدهند اما فرصت یا حوصله خوندن کتاب ندارند توصیه میکنم فیلمهای خوب ببینند فیلمی اخیرا دیده ام به نام . Angel A که شاهکاریست فرانسوی از لوک بسون در سال 2005 درباره گفتگوی یک مرد با بانوی درونش و نقشی که این آنیما در شفای درون او دارد. فیلم تم طنز تلخ دارد و در ایران با زیر نویس فارسی موجود است. کسانی که در بحثهای اسطوره و روانشناسی میخواهند قوی شوند هم کتاب اسطوره های موازی را نگاه بزنند از بیرلین و صادره از نشر مرکز. ******************************************************** به مناسبت روز پدر نشسته بودم به کتابخونی و واقعا حظ کردم و بارها گریستم از زیبایی کتاب جدید جک کنفیلد و مارک ویکتور هنسن به نام سوپ جوجه برای روح پدران صفحاتی که من خوشم اومد 228 / 273 / 216 / 202 / 205 /170 /146 / 133 و البته کلی داستان دیگه این کتاب بود. مشکلات روان شناختی راههای رشد · تقویت قدرت عینی گرایی ( آپولو و آتنا ) · رشد من مشاهده گر · نگرش بیطرفانه · دست برداشتن از نیازبه تسلط دیگران · تقویت هرمس برای بیان عواطفش · تقویت زئوس برای رشد دنیوی · قبول آگاهانه این مسئله که من نیز مانند بقیه وابستگی دارم . · موسیقی و شعر بخواند و بسراید. هدایایی که پوزئیدون به ما میدهد · بیان عواطف · رابطه خوب با فرزندان از نظر حمایت عاطفی · شاعر و هنرمند خوب بود · سکسوالیتی پرشور · پوزئیدون سمبل آبهای زیر زمینی یا عواطف عمیق درون گرایانه است با پوزئیدون است که به حوزه روان شناختی عواطف وارد میشویم . · همانطور که گفتیم پوزئیدون خدای دریاهاست و دریا اشاره به ناخودآگاه دارد و پوزئیدون نشانه بخش عاطفی ناخودآگاه است همچون دریا که در پس امواج آرام و آبیش ، طوفانی عظیم نهفته است در زیر سطح آرام روح یک پوزئیدون تایپ خدایی کینه توز نهان است که نه تنها با سرکوب از بین نمی رود بلکه بیشتر آماده انتقام از همه کس و همه چیز میشود(زیرا هرچیز را که در وجود سرکوب کنیم روزی به شکلی قویتر بازمیگردد) · شعار یک پوزئیدونی این است ” هر که با من نیست علیه من است .” · معمولا جوامعی که در طول تاریخ رنجهای فراوان دیده اند و به ادبیات و هنر روی میآورند این آرکتایپ را زندگی میکنند. · پوزئیدون دوست دارد که حکومت کند اما تفکر برنامه ریز ندارد . کودکی پوزئیدون کودک پوزئیدون تایپ اگر چیزی را بخواهد نیازش را به تمام وجودش ابراز میکند.
· این کودکان معمولا به صورت جسمانی ابراز احساسات می کنند. · اگر خانواده ای سخت گیر دارای فرزندی پوزئیدون تایپ بود باید بسیار مراقب باشند که با سختگیری خود احساسات کودکش را سرکوب نکند بلکه از ابراز عواطف او تمجید کرده و اجازه دهد که جسمانی ابراز عواطف کند. · در یک خانواده پوزئیدونی منطق حکمفرما نیست و بچه ها نیز در چنین محیطی رشد نخواهند کرد. · شدیدا تحت تاثیر هورمون است. · در مدرسه تمجید نمی شود زیرا درسش را نیز حسی میخواند. · از امتحان متنفر است. · در میان ورزشها معمولا به سراغ ورزشهای آبی میرود زیرا از این طریق میتواند تمجید شود. رابطه با زنها پوزیدون در نقش پدر فرزند یک پوزئیدون تایپ دو حالت دارد : یا در زندگی کاملا آزاد و بی قید و بند است و خوش میگذراند و یا برعکس. ممکن است یک پدر پوزئیدونی در عین احساسی بودن فرزند خود را کتک بزند غافل از اینکه کودک او سرانجام با ظالم همانند سازی میکند زیرا کودکان هنوز ego رشد یافته ندارند و شبیه کسی میشوند که از او متنفرند. · اگر زنشان آنها را ترک کند شدیدا دچار بحران میشوند. · چسبندگی عاطفی شدید دارند ( عاطفه و احساس اولویت اول زندگیشان است و تحمل دوری از عزیزانشان را ندارند و به صورت کلی با احساساتشان هویت یابی میکنند.) · یک پوزئیدون ناآگاه در این دوران کاملا بی انگیره میشود زیرا فقط غریزی زندگی کرده است . · فرزندانش او را ترک کرده و میراثی از برخوردهای متجاوزانه به همسرش برایش باقی مانده است. · او باید یاد بگیرد که غریزه را از کانال ایگو خارج کند تا ترسها و عشق ها ، جای زلزله و تخریب به سازندگی ختم شوند.
Design By : Pichak |